Egg-o-rama i påskeferien

I påskeferien, eller egentlig i alle feriene våre, er det viktig med noen gode retter laget med eller av egg på frokostbordet. I det hele tatt er frokost et spesielt viktig måltid når man har ferier. Lange, gode frokoster – uten en plan i sikte. Og hvis det er en plan – så starter den senere. Mye senere.

Her får du mine fem favoritter som involverer egg – og som egner seg til både frokost, brønsj og lunsj. Kvelds også, når jeg tenker meg om.

Først og fremst er jo disse egg-og baconmuffinsene noen sjarmtroll, da. De er veldig morsomme å lage, og kan godt lages av familiemedlemmer som er rundt en meter høye. Og jeg mener –  egg er godt. Og bacon er kjempegodt. Og hvem liker ikke muffins?

Mormors eggerøre – en solgul og silkemyk bit av eggehimmelen. Eggerøre slik vi har laget det i vår familie i hvert fall i tre generasjoner. En klassiker på vårt frokostbord, elsket av store og små.

Så har du en veldig god fysesalat med egg, rødløk, mais og majones. Den oppskriften har jeg tatt med meg fra ungsdomstiden, det var moren til en ungdomskjæreste som laget denne. Eggehakk, heter det hos oss – og den er ganske avhengighetsskapende. Både familie, venner og naboer er hekta. 

Omelett med urter og parmesan – …og tomater og sjampinjong.   Jeg er fan av omelett – og lager det ofte når jeg trenger en rask middag. Men denne komboen synes jeg passer perfekt på et litt overdådig  påskefrokostbord. Nydelige smaker!

Siste favoritt er en nykommer. I fjor høst spiste jeg flere frokoster i New York, og denne avokado- og fetarøren med speilegg ble en ny og veldig god opplevelse. Så hvis du vil  ha speilegg til frokost, anbefaler jeg å legge denne røren under egget.

God frokost og god påske!

Egg- og baconmuffins

Mormors eggerøre

Eggehakk

Omelett

Speilegg og toast med avokado- og fetarøre

#påske #egg #frokost 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Egg-o-rama i påskeferien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top