Gratinert laks og brokkoli

Denne retten med laks, brokkoli og poteter i form er ganske tradisjonell. Det kan være mer enn godt nok med tradisjonelt av og til, men har du et par spiseskjeer med soltørket tomat i den hvite sausen, hever det smaken betraktelig.

Jeg bruker amandinepoteter eller andre små nypoteter eller partypoteter med kort koketid som kan spise med skallet på  

Dette er av de mest populære lakserettene på bloggen, og det skjønner jeg godt. Bare prøv selv!

Denne lakserettene og mange andre lakseretter finner du også på min matapp. Pluss masse annet godt. En god venn i middagsnøden. Appen finner du i AppStore eller på Google Play.     

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter

Dette trenger du

4 laksefileter uten skinn og bein
1 brokkoli
1 rødløk
300-500 gram (6-10 stk) småpoteter f.eks. amandine
2 ss smør/plantemargarin
2 ss hvetemel
4 dl lettmelk
2 ss soltørket tomat fra glass med olje ferdig opphakket eller hele som du må hakke selv 
revet gulost (100-200 gram)
1 ts salt
1 ts pepper
1/4 ts kajennepepper

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 200 grader. Sett på en gryte med vann til brokkoli, en gryte med vann til potetene. 

Skjær potetene i fine skiver og kok dem i lettsaltet vann i 4 minutter pluss/minus.

Brokkolien skjærer du i små buketter, den skal bare koke i 1 minutt i lettsaltet vann. Skjær rødløken i biter også.

Ha poteter, brokkoli og en rødløk i en ildfast form.

Skjær laksen i litt store biter som du har litt salt på. (1 ts cirka). Legg laksen oppå grønnsakene.

Lag hvit saus. Smelt smør/plantemargarin i en gryte på middels varme. Ha melet i så fort smøret er smeltet, pisk til en fin gul grøt. Spe på med melk litt etter litt mens du pisker. La putre i et par minutter mens du stadig pisker.

Krydre sausen med salt, pepper og kajennepepper. Bland soltørket tomat i sausen og hell over laks og grønnsaker.

Dryss så mye ost du foretrekker/har samvittighet til over retten, og stek i cirka 12 minutter på 200 grader. 

Ferdig!

#laksogbrokkoli #laks #fisk #mat #middag #oppskrift #gratinertlaks #gratinertlaksogbrokkoli 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

33 thoughts on “Gratinert laks og brokkoli

  1. Espen: Hei! Nei, Melange inneholder ikke palmeolje, og er dessuten transfri. Men hvis du har noe i mot den, kan du jo bare bytte ut med f.eks smør. God helg!

  2. Hei Siri ! Denne oppskriften så både enkel og den så ut til og kunne smake godt. Fint det kommer noen slike for oss menn. Denne trur jeg selv far kan lage, og takk for det.

  3. Bjørn Haugen: Den skal ikke være spesielt vanskelig å få til, så det håper jeg går bra. Vet ikke hvor erfaren du er med å lage hvit saus, men et husmortriks her er å varme opp melken før du sper på sausen, da er det lettere å unngå klumper.;-) Smakelig måltid!

  4. Hei Siri!
    Har du prøvd denne med f.eks. Creme Fraiche før? Jeg liker alt som er enkelt, så jo enklere jo bedre! 🙂
    Ellers, topp blogg for ei som prøver hardt og overbevise resten av familiemedlemmene at hun er en dugende kokk!

  5. Denne retten blir vi mer og mer glad i, og spiser den i gjennomsnitt ca. en gang i uka. Takk for denne og ellers mange gode oppskrifter!

  6. Merete Winsnes: Hei! Ja, det er en av de soleklare fiskefavorittene hjemme hos oss også. Jeg tror det er en av de mest populære på bloggen også. Nå fikk jeg lyst til å lage den selv i dag, også. Det tror jeg jammen jeg skal gjøre.;-)

  7. Dette er en veldig anvendelig og fin blogg. Du gjør ting så enkelt, og det liker jeg i en hektisk hverdag. Takk for det:)
    Jeg lurte på om denne fiskeretten kan lages dagen i forveien, eller vil alt bare bli grøtete?

  8. Monica: Tusen takk for skryt!:) Jeg tror helt fint du kan gjøre klart alt dagen før, og vente med stekingen i de 12 minuttene til dagen etter.;-)

  9. Mannen min fikk tilsendt oppskriften fra sin sønn. Lagde den i går – smakte nydelig. Jeg tilførte et par dråper kikomansaus på min. Nyyyydelig.

  10. Gro Mette: Det var veldig hyggelig å høre! Denne retten må vel være en av de mest populære fiskerettene på bloggen, tror jeg. Takk for tilbakemelding!:)

  11. Nam. Denne retten er så enkel og god. Har lagd den på nytt i dag. Er på bordet minst hver 14.dag.
    Kjempefin blogg.☺

  12. Først og fremst så hørtes dette godt ut!! 🙂 Men hva med litt sitron og dill i sausen? Det må da heve smaken ytterligere, eller hva? 🙂 Og kan man bytte ut potet med pasta f.eks?

  13. Tor: Det funker veldig godt slik oppskriften er nå, men forslagene dine høres veldig gode ut de også.:) Regner med at begge deler vil bli bra i denne.:)

  14. Jeg har ferdigstekte laksebiter (rester fra i går). Kan jeg bruke disse i stedet for rå, så jeg får brukt opp restene? Hvis det går, men jeg da har litt for lite laks, kan jeg supplere med ny rå fisk? Altså blande ferdigstekt og rå laks og ellers fullføre retten slik du skriver?

  15. Smakte deilig. Tusen takk. Jeg vurderer å bytte ut laks med kylling, og tomat med bacon, og så bruke en kremaktig saus. Forandring fryder. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top