Debatten på NRK – hva vil vi betale for maten?

Torsdag 7.mai ble jeg invitert til Debatten på NRK for å snakke om hva forbrukerne helst vil ha – billig mat, eller mat med bedre kvalitet.

Som jeg også sier i programmet, opplever jeg at mange ønsker å bruke lite penger på mat, hvis de kan. Jeg vet ikke hvorfor det er slik her i Norge, men det er i hvert fall et faktum at nordmenn flest syns det er fristende å kjøpe billige matvarer fremfor å bruke litt ekstra på den gode kvaliteten. Man skal dessuten ha respekt for at folk har ulik økonomi.

Men jeg opplever samtidig at de aller fleste er opptatt av hva vi putter i oss, og hva vi gir til barna våre gjennom maten. Dessuten tror jeg ikke at bildet er svart/hvitt, at folk spiser enten dårlig mat  eller god mat. Jeg tror mange ønsker å servere god og sunn mat til familien (og seg selv) gjennom hele uka, men at dette av og til blir ofret fordi man rett og slett ikke får det til. Av mange forskjellige grunner, gjerne på grunn av den mye omtalte tidsklemma – som er høyst reell for veldig mange der ute.

Og det syns jeg ikke at man skal ta som et nederlag.

Jeg syns nemlig også at det generelt er for høye forventninger til hva folk skal klare å smelle sammen av lekre retter på kjøkkenet midt i uka, og at mange tips og råd om retter man kan servere ligger på et nivå langt over de fleste kan makte å få til på en helt vanlig tirsdag. For ikke å snakke om alle ingrediensene man skal få tak i først, gjerne i butikker som ikke en gang finnes der man bor. Nei. Alle kan ikke være Hellstrøm på kjøkkenet hver dag.

Det er to ting jeg syns er viktig. Det ene er at man får god og riktig informasjon om maten man kjøper, slik at hvis man velger billig så er man klar over hva dette har å si i forhold til saltinnhold, palmeolje eller andre ting som måtte være i matvareproduktet. Det er vanskelig for folk å gjøre gode valg i butikken hvis de ikke helt vet hva de velger i mellom.

Det andre er: Slapp av. Stek en kotelett, lag noen kjøttkaker, kjøp den fiskegratengen. Ikke la matlaging bli en stressmoment. Prøv heller å gjøre det enkelt og server noe grønt ved siden av. Kos dere med maten, og ha en hyggelig stund rundt bordet før ferden går videre til fritidsaktiviteter eller hva det nå enn er som står på programmet.  

HER kan du se Debatten i reprise hvis du vil (jeg kommer inn etter ca 12 minutter.)

HER kan du lese hva Nettavisen skrev etterpå.     

Faksimile fra NRK. 

       

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top