Ragu alla Bolognese

Første gang jeg fikk denne servert var hos gamlenabo’n i Oslo. Den er visstnok basert på en berømt oppskrift fra Harry’s Bar i Venezia. Den har i hvert fall et eller annet ved seg som bare sier “The real deal.” Så jeg måtte bare lage den selv, selvsagt.

Og første gang jeg laget den var det en nydelig, varm sommerkveld som skled over i en tropenatt. En av de få vi får her i landet i løpet av en sommer – og ikke hver sommer heller, egentlig.

Raguen er et sammensurium av en saus som består av finhakket grønnsaker og kjøttdeig, og når alt har havnet i gryta skal den faktisk putre i hele fire timer.

Og mens gryta stod og putret på komfyren vandret jeg barbeint ut og inn fra terrassen og bakgården mens jeg sippet på et glass vin og luket litt i bedet. Det er sånn det må være å være husmor ved Middelhavet, innbiller jeg meg.

Dette var ikke så lenge etter en fødsel, så jeg så vel ut som en av de italienske bestemødrene som er like brede som de er høye. Men jeg følte meg som Sophia Loren. Og det er det viktigste.:-)

Uansett – tropenatt eller ikke – raguen er fantastisk god. Og av og til når vi blir mange til bords lager jeg denne. Så får vi litt den italienske storfamilie-følelsen. Og det er en god følelse! 

Nok til 6.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 4-5 timer. (Raguen skal småputre i fire timer)

Når du først setter i gang og lager dette, kan du like gjerne lage dobbelt opp – og fryse ned det som du ikke skal bruke med en gang. Har du ragu i fryseren, litt pasta i skapet og litt parmesan på lur – er det bare å ta i mot gjester når som helst egentlig.

Du kan bruke både rødvin og hvitvin i denne, Jeg syns det funker bra med begge deler. Du får også kjøpt noe som heter Vinichef på Meny eller andre butikker med godt utvalg, som fungerer kjempebra som erstatning for vanlig vin. Det er ferdig innkokt vin. Følg anvisningen bak på den lille flaska når det gjelder mengde. Den kommer også både i hvit og rød.

Dette er en rett som bare blir bedre av å bli laget dagen før.

Dette trenger du

2 stilker stangselleri
2 gulrot
2 løk
2 sjalottløk
400 gram hermetisk sjampinjong
7 fedd hvitløk (4 til steking, 3 til gryta)
400 gram kjøttdeig
300 gram kyllingkjøttdeig
1,5 ss tomatpure
3 bokser hakket tomat
5 dl hvitvin eller rødvin
2-3 ssfinhakket timian
4-5 ss finhakket basilikum
1 ss salt
1 ts pepper
3 beger kyllingfond
1 beger urte/grønnsaksfond
2 ss smør
spagetti
parmesan

Slik gjør du

Rens og kutt alle grønnsaker i mindre biter.

Kjør i stavmikser til bittesmå biter – men ikke helt mos. Omtrent som du ser her.

Sett stekepannen på middels varme, hell i olje og legg i et stk. knust hvitløksfedd som freses i ca. 30 sekunder og dermed setter smak til oljen. Ta feddet ut.

Stek kjøttdeig og kyllingkjøttdeig i flere omganger – cirka 1/2 pakke kjøttdeig av gangen. Bruk et nytt, knust hvitløksfedd for hver runde i stekepanna.  

Kjør kjøttdeigen også raskt i stavmikser når det har fått avkjølt seg litt.

Fres alle de oppkuttede grønsakene også i noen omganger, så de blir blanke.

Nå skal alt oppi gryta.

Grønnsaker og kjøttdeig.

Tomatpure, 2-3 bokser hakkede tomater og ½ liter vin.

Finhakk timian og basilikum, og ha urtene sammen med kyllingfond, grønnsaksfond, salt, pepper og smør.

Nå skal dette koke ca fire timer på lav varme. Retten blir enda bedre om man gjør dette, setter den i kjøleskapet og ettervarmer den svakt neste dag ca en time.

Kok spagetti. Server med revet parmesan og eventuelt baguette eller annet godt brød til.

Buon appetito!

#oppskrift #mat #middag #ragu #bolognese #raguallabolognese #italianfood #italienskmat

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Ragu alla Bolognese

  1. Line Kristin: Hei! Du kan bruke vanlig buljongterning også. Fondcups står gjerne ved siden av buljongterningene i butikken, og er ofte enda mer konsentrert på smak.:) Men terning funker også bra!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top