Kylling i grønn curry

Der begynner å bli mange år siden jeg forelsket meg i mat fra Thailand, og vandret rundt i innvandrerbutikker i Oslo på jakt etter eksotiske ingredienser som  galangal, sitrongress og ulike typer curry.

Underlig nok har ikke kylling i grønn curry havnet på bloggen min før i dag. Tidligere (les: før jeg fikk barn) laget jeg egen curry som jeg oppbevarte i isterningbrett i fryseboksen, og hadde en egen skuff i fryseren til de eksotiske grønnsakene også. Men det er leeenge siden nå.;)

Lager du det helt fra bunn blir det selvsagt enda bedre, men det funker helt fint å lage en versjon med de ingrediensene du kan få tak i på butikken på hjørnet også. 

Så her kommer en litt enklere variant – men fortsatt knallgod!

      

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 25 minutter

Dette trenger du

1 1/2 ss olje (f.eks. vita, raps e.l)
2 ss grønn currypasta
400 gram kyllingfilet i biter, rå eller ferdigstekt – eller revet fra ferdiggrillet kylling
1,5 dl kokosmelk
1,5 dl vann
1 liten boks bambusskudd i skiver (ca 230 gram)
1/2 ss tørkede kaffirlimeblader
1-2 røde chilier
1 ss fiskesaus (eller soyasaus)
1 ss brunt eller hvitt sukker
basilikum (gjerne thai basilikum hvis du får tak i)
ris

Slik gjør du

Surr curry i olje på medium varme i et par minutter.

Hvis kyllingbitene er rå, kan du ha dem i nå.

 

Ha i kokosmelken og vannet og gi et oppkok.

 Ha i bambusskudd (hell av laken), finhakket chili (uten frø) og kaffirlimeblader.

Skru ned varmen og la gryta surre under lokk i 10 minutter.

Hvis du har ferdigstekt kylling  kan du ha den i halvveis i putringa. 

Til slutt har du i fiskesaus (eller soyasaus), sukker og basilikum. 

Synes du gryta er litt for tykk? Ha littebitt ekstra kokosmelk/vann i. Men pass på å ikke ta for mye, da blekner smaken.

    

Server herligheten sammen med ris.

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Kylling i grønn curry

  1. Hei☺
    Så utrolig fin en blogg du har. Her er det mye jeg ble fristet til å prøve. Utrolig mye godt du lager. Oppdaget blogger din nettopp, og er inne å leser hver dag nå.
    Holder selv på å lage blogg om det gode hytteliv. Har fb.side med 17 000 medlemmer som heter hyttegruppa. Det er her jeg vil satse. Få i gang en blogg som både kan tipse, hjelpe og inspirere.
    Har ett par spørsmål jeg lurer på om du vil svare meg på.
    Jeg liker din bloggmal veldig godt. Oversiktlig og grei. Har du brukt en ferdigmal, eller har du laget den selv? På innleggene har du bilde, overskrift og 3-4 linjer skrift og så ………”les mer”. Det er akkurat det jeg liker. Da slipper man å bla seg igjennom hele innlegg når man blar seg nedover.
    Hvordan får du inn “les mer”? Jeg finner det ikke😉
    Mvh. Tone☺

  2. Tone: Hei! Takk for hyggelig tilbakemelding! Bloggen min er en testversjon fra blogg.no, hvor de har testet ulike formater. Kanskje du kan prøve å kontakte blogg.no og spørre om det er mulig å få noe lignende? Lykke til! Mvh Siri

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top