Omelett med urter og sjampinjong

Selv om jeg ikke er fjortis – må jeg bare få lov å si følgende: Jeg eeelsker egg. I alle varianter. Kokt egg, stekt egg og ikke minst eggerøre. For ikke å snakke om omelett! Omelett er som en drømmebrødskive, hvor du kan legge nær sagt hva du vil oppå.

Da vi var små, lagde mamma ofte omelett til oss, gjerne uten noen ting på – kanskje bare litt ost. (Omelett, ostesmørbrød og flatbrød med rømme og sukker ga feststemning i barndommen min.)

Ostesmørbrødene kan jeg fortsatt lage som den gang da – med ketchup, skinke og ost – men omeletten tenger jeg litt mere på. For eksempel dette:

Dette er nok til en veldig sulten som bare skal spise omelett , men som del av et frokostbord eller lunsjbord har du til minst 4 brødskiver her. Kanskje 6. Du kan selvsagt skippe en eller flere av ingrediensene, men denne kombinasjonen fungerer i hvert fall bra.       

Fra kjøkkenbenk til frokostbord, 15-20 minutter.

Dette trenger du

4 egg
6 ss vann
1 ts salt
3-5 sjampinjonger
3-5 sherrytomater
litt revet parmesan
basilikum
persille
plantemargarin å steke i

Slik gjør du

Finn frem det du trenger.

 Pisk egg, vann og salt sammen. Beregn 1 1/2 ss vann per egg. Pisk til det skummer på toppen.

Før du steker omeletten, skjærer du sjampinjong i skiver, og steker de med litt salt og pepper i panna først. Sett til side så lenge.  

Ha stekepanna på middels lav varme. Jeg liker ikke konsistensen omeletten får hvis du steker i olje, og anbefaler plantemargarin/smør.

Hell eggeblandingen oppi, og la omeletten være i fred til den begynner å stivne.

Mens omeletten stivner litt skjærer du tomater i skiver. Riv parmesan fint eller grovt, og hakk urter i smått. 

Spre fyllet dit godt utover, med parmesan på toppen. La stå et par minutter til.

 Aiaiai!

#oppskrift #mat #frokost #lunsj #middag #egg #omelett      

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Omelett med urter og sjampinjong

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top