Chili con carne

I likhet med mamma elsker jeg mat som kan lages på forhånd. Det er så praktisk! Jeg vet ikke hvor mange ganger hun og pappa har kjørt rundt med en gryte full av mat i bagasjerommet. Gjerne med et tau litt slumsete festet rundt gryta, for å sikre lasten. Grytene har blitt avlevert litt her og der, gjerne til et tenåringsbarn/barn i begynnelsen av 20-åra, på en liten hybel med et litt slunkent kjøleskap. Snille mamma.

Jeg har ikke så store barn ennå, men hvis vi skal ha mange gjester, eller hvis det er hyttetur på gang, liker jeg ofte å lage en gryte som kan mette mange og lages i forveien. Gjerne fryse den ned på forhånd også. Dessuten er det enkelt å doble eller triple oppskriften.

Denne Chili-gryta til Jamie Oliver er en gjenganger. Jeg har lest noen spennende chili-oppskrifter med blant annet har mørk sjokolade, men jeg kommer liksom ikke så langt. Denne er safe – jeg vet den smaker godt. 

Lag en salat ved siden av, kjøp noe godt brød – og sett fram litt rømme. Hot & godt!       

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time og 50 minutter. 20 minutters forberedelser, 1 time og 30 minutter med putring på ovnen.

Jeg servere som regel denne som den er, med rømme og brød ved siden av. F.eks. foccacia med oliven, eller noe godt landbrød. Eller rundstykker. Av og til med litt friske tomater, eller en form for tomatsalat. Er det rester, som det ofte blir etter slike store gryter, lager jeg noe ris ved siden av i neste omgang.

Hvis du skal fryse den ned, kan du koke en time, og droppe de røde bønnene. Når du tiner retten, varmer du opp sammen med kidney-bønnene i en halvtimes tid.

Skal du doble eller triple oppskriften er det lurt å være forsiktig med å gjøre det samme med kryddermengden. Ofte dobler jeg, men har to gryter og lager en porsjon i hver sin gryte. Da blir det ikke noe tull med smaken. Skal du lage alt i samme gryte kan du f.eks. prøve deg litt frem med chilimengden. Smak underveis!        

Dette trenger du

400 gram karbonadedeig
2 løk
1 fedd hvitløk
1 rød chili
200 gram soltørket tomat i olje
2 bokser hakket tomat naturelle
olivenolje
2 strøkne teskjeer chilipulver
1 toppet teskje malt spisskummin
1/2 kanelstang
salt
pepper
2 bokser røde kidneybønner
et glass vann

Slik gjør du

Hakk løk og hvitløk i en stavmikser eller annen kjøkkenmaskin – eller for hånd. Fres i litt olivenolje på middels varme i en stor gryte. Tilsett karbonadedeig, og brun denne på middels varme.

Tilsett finhakket chili (uten frø) og krydder. Hakk soltørket tomat med litt av oljen (1-2 ss), og ha i gryta. (Eller kjøp ferdighakket soltørket tomat i olje.)

Ha et kjøkkenglass med vann, kanelstang, hakket tomat, salt og pepper i gryta (ca 1 ts av hvert).

La småkoke under lokk i 1 1/2 time.

Skyll de røde bønnene og ha i den siste halvtimen. (Hvis du lager gryta dagen før du serverer den, kan du vente med å ha bønnene i gryta til du skal varme den opp og servere.)

Nam-nam, yammi-yammi!

#chili  #chiliconcarne #festmat #mat #middag #oppskrift

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Chili con carne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top