Enkel gryterett

Hvit leppestift, hockeysveis og pastellfargde øredobber i plast. Og gryterett selvføgelig. Jada, 80-tallet har satt sine spor hos matmor.

Denne gryta heter Inger Marthas gryte hjemme hos oss – etter mammas barndomsvenninne, min fadder og rettens opphav.

Det er en av noen få retter på bloggen som også har halvfabrikata i oppskriften. Som mange av mine faste lesere har fått med seg – så er jeg ingen fanatisk motstander av halvfabrikata. Det er supert å lage mat fra bunnen av, og i all hovedsak gjør jeg det selv. Men ingen regel uten unntak. Noen dager er ekstra travle, og av og til er det verken tid eller overskudd til å være flinkis på kjøkkenet. Heldigvis blir produsentene også flinkere og flinkere til å fjerne unødvendig høye mengder salt o.l. fra sine produkter.

Så kjøp noe halvfabrikata i ny og ne med god samvittighet – f.eks en posesaus – og lag denne retromiddagen. 

Gryteretten har vært med meg i flere tiår ligger selvsagt også på appen min.    

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 25 minutter.

Dette trenger du

300-400 gram kjøttdeig eller karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig
1 pose kjøttdeigsaus
1/2 dl melk eller fløte, eller creme fraiche
1 boks sjampinjong 400 gram i skiver, eller 4-6 ferske
1 boks mais
1 løk
1 ss paprikapulver
1 ts salt
1 ts pepper
ris, couscous eller quinoa

Slik gjør du

Sett på ris.

Stek kjøttdeig med paprikapulver (vær raus), salt og pepper på middels høy varme til den får litt stekeskorpe.

Bland sausen etter anvisning på pakka. (Kokes opp med 4,5 dl vann)

Hakk løken i passe biter,og blank den i stekepanna før den går i  gryta. Hvis du bruker ferske sjampinjonger skal disse også skjæres i mindre biter og brunes i stekepanna før de går i gryta.

La putre en 5-10 minutters tid.

Ha maisen og fløten/creme fraiche eller melk i og putre i 5 minutter til. 

Server med ris, couscous eller for eksempel quinoa.  

 

#oppskrift #mat #middag #gryterett #kjøttdeig #enkelgryterett #hverdagsmiddag #oppskrift

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

13 thoughts on “Enkel gryterett

  1. Prøvde å lage denne nå ikveld , og er kjempe fornøyd ! Var kjempe godt ! Har skrivd opp i kokeboka mi og skal lages igjen ! Takk for oppskrift 🙂

  2. Tusen takk for at du delte oppskriften med oss. Fantastisk god gryterett og så enkel å lage. Heldigvis rester igjen til i dag.

  3. Heisann!

    Denne skal jeg prøve å lage til en guttetur jeg skal på. Er ganske fersk nå det gjelder “kokkelering”, så spør kanskje dumme spørsmål. Men er det noe problem, eller noe jeg bør tenke på dersom jeg vil lagge gryteretten en dag, eller to før?

    1. Hei! Beklager sen tilbakemelding, jeg bruker å ta blogg-ferie i skolens sommerferie.:) Håper kokkeleringen gikk bra, gryteretter blir som regel bare bedre av å lages dagen før, så regner med at det gikk greit.;-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top