Biff Stroganoff

Det er noe med menn og biff. (Det er forsåvidt noe med meg og biff også – men jeg elsker jo nesten all slags mat.:))

Det er i hvert fall min erfaring at utrolig mange menn lar seg begeistre av godt biffkjøtt. Og nå er det jo farsdag til søndag – så hvorfor ikke velge en Biff Stroganoff til middag?

En klassisk biff med bearnaise er aldri feil det heller  – men denne Stroganoffen som er langtidsstekt i ovnen med en klunk konjakk – er syyykt god. Som kidsa sier.
(Siden jeg for lengst har passert 40 har jeg egentlig ikke lov til å si verken syyykt eller kidsa – men shit au.)

Det er nesten vondt å ikke klare og formidle gjennom et bilde hvor godt dette smaker, for det er jo en veldig brun rett. Men det er så godt! Bare prøv selv. Vær så snill. Du må prøve. Du bare må.

Jeg synes Stroganoff er best sammen med potetmos, og lager denne med potet og søtpotet.

Du trenger en ildfast form med lokk til denne, eventuelt en dyp form med folie over.   

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord 3-4 timer. (Formen skal stå i ovnen i 2 1/2 – 3 timer)

Dette trenger du

500 gram biffkjøtt
250 gram sopp
0,75 dl brandy/konjakk
2 løk
2 hvitløksfedd
2-3 laurbærblader
1 ts paprikapulver, vanlig eller røkt
litt frisk timian
6-7 dl oksekraft, jeg bruker 1 fondcup + vann
1 ss smør 
1,5 dl creme fraiche
olivenolje
salt og pepper
persille

Slik gjør du

Sett ovnen på 180 grader.

Skjær løk i biter. Stek på middels lav varme i stekepanna til den er blank, og ha den i formen. 


Og biffkjøttet skal i terninger. Omtrent på størrelse med vanlige fyrstikkesker. Brun det raskt på middels høy varme i stekepanna og ha det i formen. Det skal ikke gjennomstekes, bare bli litt brunflekket på utsiden

Soppen skjærer du i skiver og steker på høy varm i stekepanna sammen med konjakken. Ha det i formen. De skal bli mørkebrune.


Ha også paprikapulver, finrevet hvitløk, finhakket timian, persille, oksekraft, salt. pepper og smør i formen.  

Stek med lokk i 2 1/2 – 3 timer. Lag potetmosen når den nærmer seg ferdig.



Her er den ferdig.  

Rør inn creme fraiche, pynt med litt timian, og server med potetmos og gjerne tyttebærsyltetøy.

Dette kjøttet blir utrolig mørt, og sausen… Vel. Den må bare oppleves.

 

Ha en fin farsdag!

 

#biffstroganoff #stroganoff #biff #farsdag #middag #festmat #selskapsmat #konjakk #timian #cremefraiche  
 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

17 thoughts on “Biff Stroganoff

  1. Ååherregud, eg er alt for svolten til å sjå på desse bilda. Men liker måten du skriver på! Artig 😀 Hadde vore så takknemleg om du kunne ha tatt turen innom bloggen min og tatt ein titt! Håpe du får ein super dag vidare 🙂

  2. Hei og takk for tips!
    Denne tror jeg jammen meg skal ha på søndag jeg! Så utrolig god ut, eneste er hvordan jeg skal få lurt i barna all den champignonen… Non tips der? 😉 jeg elsker jo det, så mine barn saumfarer maten for å sjekke om jeg har lurt inn no! 😉

  3. Lene: jeg kjenner meg igjen – jeg var et av de barna som saumfarte maten.?? Men hvis du skjærer soppen i båter, så er den i hvert fall lettere å plukke ut…?

  4. Hvor mange grader i ovnen hadde vært kjekt og vite.
    Denne varianten så veldig god ut og må prøves ut.

  5. Har ikke form med lokk……bør jeg løpe å kjøpe eller finnes det andre alternativ tror du? Eks folie over forma:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top