Jul

Enkle julegavetips

Jeg blir bare mer og mer glad i julen. Men jeg syns det er stadig vanskeligere å finne gode gaver å gi bort, vi har jo – som Ole Paus synger – alt. (Og det er også alt vi har, mener han. Det kan vel diskuteres.:-))

Men her har jeg listet opp noe din potensielle mottaker i hvert fall ikke har – nemlig hjemmelagde spiselige gaver som du har laget selv. Pluss et par andre gode gavetips.

Rot fram et Norgesglass fra farmors kjeller – eller finn et annet glass (eller en boks) som tar seg bra ut – snurr en sløyfe rundt og fyll det med godsaker fra kjøkkenet ditt.

Disse Grovisene har jeg laget basert på noen fantastiske kakekjeks jeg snublet over i en liten musumsbutikk i Oslo. Eventyrsmak het produsenten, og jeg er enig. De smakte som et eventyr. Jeg måtte sporenstreks hjem og gjenskape disse på mitt eget kjøkken. Min versjon smaker ikke helt likt – men de er minst like gode. Gled noen du har glad i med eventyrlig gode Groviser til jul.

Har du liggende litt diverse av kjeks og nøtter i skapet? Hva med å transformere de til sjokonøttekonfekt? Etter du har laget den, må den oppbevares på et hemmelig sted. Hvis ikke er det neppe noe igjen å gi bort til jul.

Disse Biscottiene har jeg aldri brukt å lage selv. Jeg har nemlig vært den heldige mottakeren. Men etter en liten flytteoperasjon i sommer måtte de mekkes må eget kjøkken denne julen. Nesten like gøy å lage som å få!

 

Og hvis du ikke har lyst til å lage noe selv, kan du for eksempel kjøpe denne fine Potetbaker’n. Den er spesielt designet for å bake poteter i mikroen.

Eller finn noe annet fint hos Hausen Makeri. (Nei – jeg får ikke betalt for reklamen, syns bare den er fin og artig, og noe som kanskje ikke så mange har på kjøkkenet sitt.:))   

Oprah Winfrey brukte å ha noen programmer hun kalte Oprah’s favorite things. Der trakk hun fram små og store saker hun likte, og publikum gikk selvfølgelig hjem med et eksemplar hver av alt sammen – enten det var såpestykker eller flatskjermer. De visste aldri på forhånd om det var et slikt program de var gjester til – så hviningen fra publikum når det gikk opp for dem hva de skulle være med på var ubetalelig.    

Og hadde dere leserne sittet i en sal foran meg skulle jeg jammen ha kastet haugevis av disse Grow-in-pottene ut til dere. I favorittdesignet deres. Hvis jeg hadde hatt haugevis da. Som en takk for at dere følger meg.:)

De kan kjøpes hos Mester Grønn (nei – jeg får ikke betalt av dem heller). De finnes i veldig mange ulike design, og de finnes i S – M – L – XL.

Det er en slags svamp i bunnen av potta, som gjør at urten/blomsten suger til seg det vannet den trenger, uten å drukne eller tørke ut. Genialt!

Jeg har falt for de i strie, og bruker dem hovedsaklig til urter på kjøkkenet. På noen urter har jeg til og med fått nye skudd, og da snakker vi om de urtene du får kjøpt i dagligvareforretning som vanligvis dør før du får snudd deg.

Men de kan selvsagt brukes til alle mulige andre vekster også. Nå i jula har jammen meg et lite minijuletre havnet i en striepotte med røde striper her hos meg.     

My favorite thing!!

Og en glimrende julepresang enten det er til en som liker å lage mat, en som liker å pynte med tøffe potter, eller en som liker å stelle pent med blomstene sine.

Lykke til med julegaveshoppingen! 

 

#julegavetips 

 

Category: Jul
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top