Jul

Ribbe

Jeg er blitt mer og mer glad i pinnekjøtt over årenes løp, men det sparer jeg til 1.juledag – og her får du min favoritt på den fronten.

Ribbe vil alltid være julaftens mat for meg, og det er stas å se at begge barna våre også er glad i dette. De er ikke helt på pinnekjøtt ennå, og jeg synes det er koselig at vi alle liker og spiser det samme på en av årets viktigste familiedager.

Denne kan du fint steke ferdig på formiddagen, og varme opp igjen på ettermiddagen. Hvis dere for eksempel skal innom en kirke. 

(Jeg stekte opp to ribber, og ved en feil ble ovnen stående på grill, og ribbe nr 2 ble stekt på 180 grader midt i ovnen først med nesa ned, så med svoren opp. Den ble helt perfekt! Så hvis du tør, er dette også et meget bra stekealternativ.) 

Så her kommer herligheten:


 

Nok til 4-6 personer

Fra kjøkkenbenk til julebord, 2 – 3 timer. (2 1/2 time i ovnen) Pluss 1-3 dager i kjøleskap på forhånd.

Dette trenger du

2 1/2 kg tynnribbe
salt
pepper
8 sjalottløk
10 hvitløksfedd med skall
vann

tilbehør

medisterkaker
rødkål
rosenkål
mandelpoteter
epler og svisker (surret litt i stekepanne)
Portvinssaus 


 

Dryss rikelig med salt over svoren, og la ribba stå kaldt i 1-3 døgn før dere skal spise den. Hvis den ikke er ferdig rutet, må du rute svoren med en kniv først.

Skyll av saltet før den skal stekes. 

Så salter du og peprer på nytt, jeg gnir det inn på begge sider av ribba. Ikke like mye salt som forrige gang.

Sett stekeovnen på 180 grader, jeg bruker ikke varmluft.

Ha ribba med svoren ned i en litt dyp form, ha hele skrellede sjalottløk og hvitløk med skall rundt kjøttet. 

Hell så mye vann i formen at det nesten dekker kjøttet.

Stek på denne måten midt i ovnen på 180 grader i en time, snu ribba og stek en time til. Totalt 2 timer.

Nå skal ribba stekes en siste halvtime, slik at steketiden er totalt 2 1/2 time. Den siste halvtimen åpner du ovnen ca hvert 5. minutt og øser godt av skyen over ribba, som fortsatt ligger med svoren opp.

Hvis du etter denne halvtimen ikke synes at svoren er sprø nok, flytter du hele herligheten opp et hakk, og setter ovnen på grillelement. Men da må du passe godt på, det skal ikke mye til før svoren blir sprø etter dette, og den kan fort bli svidd.

Mmmmm!! Du kan godt servere ribbestykker med epler, svisker og f.eks litt rosmarin. Det er en pen julemiddag, det.

Hvis du velger å steke ribba tidlig å dagen, må den varmes opp en halvtime midt i ovnen på 200 grader før dere skal spise. Samme trikset med svor og grill.  

Ha et fantastisk julemåltid! 

Category: Jul
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top