Bringebær- og pistasjkake

Jeg er ingen stor kakebaker, og langpannekaker tiltaler meg fordi jeg syns de er så enkle å ha med å gjøre. 

Slik som denne. Den heter hyttekake i mitt hode. Det er fordi det er så få ingredienser, den er så rask å lage, og du kan røre den sammen med en sleiv. Ingen kjøkkenmaskin/miksmaster eller lignende er altså nødvendig. Du skal faktisk jobbe hardt for å klare og ødelegge denne.

10 minutter ved benken, og 30 minutter i ovnen. Deigen heller du ut i en liten form, også strør du noen friske bringebær og noen hakkede pistasjnøtter over. Vips så har du fått deg en kakevenn for livet. Den får nesten en marsipanaktig konsistens, og er myk, søt og frisk.

Denne kaka passer best til en liten langpanne (jeg bruker en 20 x 28 cm ). Du kan også bruke en vanlig ildfast form. 

Fra kjøkkenbenk til kakebord, 40 minutter.

Det blir cirka 12 fine stykker av denne oppskriften.

Dette trenger du

100 gram smør
2 egg
2,5 dl sukker
3 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 dl bringebær 12-18 stk
20 pistasjnøtter finhakket

Slik gjør du

  

Sett stekeovnen på 175 grader.

Smelt smøret og ha i en bolle.

Rør inn egg og sukker.

Så kan du røre inn mel og vaniljesukker til det blir en fin og jevn deig.

Sånn.

 

Ha deigen i en form med smurt bakepapir i.

Strø bær og finhakket pistasjnøtter over.

Slapp av – det blir ikke så tykt lag, men det er ikke noe å bekymre seg over. Det skal være litt brownies-størrelse på kakestykkene. 

Stek i cirka 30 minutter på 175 grader midt i ovnen.


 

Kaken skal være gylden og fin. Avkjøl før du skjærer i biter. 

Fytti katta for en fin, deilig og enkel kake!:)

#oppskrift #mat #kake #bringebær #pistasj #dessert #langpannekake

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

8 thoughts on “Bringebær- og pistasjkake

  1. For en fristende kake, helt etter min smak. Min står i ovnen nå og sprer godduft i hjemmet:) Også så enkelt, denne kan man jo lage “overalt”!
    Takk for oppskriften, den blir nok en slager

  2. Den var super enkel å lage, og veldig god😄👍🏻 Kan du legge den ut på appetitt bloggen din også, så kan jeg få den under favoritt der?

  3. Hei, denne var knallgod. Et spørsmål; har du prøvd å øke mengden og bruke (liten eller vanlig) langpanne?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top