Hjortegryte med artisjokk

Jeg er en stor fan av rødt kjøtt, og er veldig glad i viltgryter. Det kan (dessverre) nesten ikke bli nok rømme og fløte for meg i slike sammenhenger. Men begeistret for mat som jeg er liker jeg også de mer langtidskokte syd-europeiske grytene som gjerne er tomatbaserte.

Denne gryta her føler jeg er litt sånn nord møter sør. Viltkjøtt av hjort i en tomatbasert gryte med artisjokk. Servert sammen med pasta og en lun salat.

Huhei hvor det var godt! Og har du ikke tilgang på hjortekjøtt, er jeg temmelig sikker på at dette funker som fy med vanlig grytekjøtt av okse også.

Prøv, prøv!

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 2 timer. (1 1/2 time putring i gryta) 

Dette trenger du

500 gram hjortekjøtt grytekjøtt/bog/lår

3 løk

1 boks hakket tomat

2 ss olivenolje

2 fedd hvitløk

1-2 ss hvetemel

2 dl tørr hvitvin (eller hvitvinsekstrakt og vann) 

1 kjøttbuljong terning eller fondcup, + 2 dl vann 

2 laurbærblad

1 boks artisjokkhjerter
1 ts sukker

salt og pepper

pasta
 

salat
2 stk hjertesalat
1 neve sukkererter
1 neve valnøtter
granateplefrø
olivenolje
sitron
grovt havsalt

 

Slik gjør du

 

Brun kjøttet på middels varme i olivenolje i stekepanna, salte og pepre underveis. Ha i en gryte.

 


 

Skjær opp løk og finhakk hvitløk. Stek løk og hvitløk i olivenolje også, og ha i gryta.
 

Ha i tomater, hvitvin, hvetemel, laurbærblader og buljong/fond.

Kok opp, ha lokk på skrå, la putre i en time. Smak til med sukker, salt og pepper underveis. Omtrent 1 ts av hvert.

Ha i avrente artisjokker, kok i en halvtime til. Pynt med oliven om du vil.

Lun salat: Varm sukkererter i en wokpanne i litt olivenolje, tilsett oppdelt hjertesalat. Del opp valnøtter, og et halvt granateple. Wok grønnsakene så hjertesalaten fortsatt er crispy. Drypp over litt olje, litt sitron og salt og pepper.

Se der, ja! 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top