Jul

Hvitvinsgløgg

Franskmennene vet hva de driver med. De serverer meg bekjent ikke rød gøgge med nøtter og rosiner.

Og hvorfor skal de det? De har nemlig Vin chaud! Vin chaud betyr egentlig bare varm vin. Og skal jeg servere gløgg, så serverer jeg denne. 

Nå stormer vi inn i sesongen for selskapligheter, og da er denne oppskriften grei å ha på lur. 

(Sammen med pepperkaker med blåmuggost, som faktisk er så avhengighetsskapende at jeg antagelig må på rehab i januar. Igjen.)  

Vin chaud kan du også lage i en alkoholfri variant, med en god eplejuice. 

Fra kjøkkenbenk til julemunn, ca 30 minutter.

En flaske vin/eplejuice bør holde til 4-5 personer   

Dette trenger du

1 flaske tørr hvitvin (spør etter noe billig, du skal tulle den til med andre smaker uansett) eller en flaske god eplejuice
3 dl vann
50 gram sukker, brunt eller hvitt (eller litt mer, smak deg til når den er ferdig om du trenger litt til) 
5 stjerneanis
1 kanelstang
finrevet skall fra 1 sitron (bare det gule)

Slik gjør du

Varm opp alt på middels varme i en kjele.

Når sukkeret er smeltet lar du det trekke på lav varme i 20 minutter. 

I mellomtiden kan du f.eks. smøre litt blåmuggost (jeg bruker gjerne roquefort) på noen pepperkaker.

Hvis du syns den er litt syrlig kan du ha i litt mer sukker, men rundt 50 gram bruker å holde.

NAM!!! Skikkelig godt!

#vinchaud #pepperkaker #varmvin #oppskriftJeg 

Category: Jul
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Hvitvinsgløgg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top