LynLasagne

Jeg blir helt henrykt når jeg snubler over slike artige måter å lage hverdagsretter på som denne.

Jeg har stor sans for det bildet jeg har inne i mitt hodet av italienske husmødre/husfedre som bruker timesvis på å lage verdens beste lasagne fra bunnen av, mens de små italienske barna løper barbeint rundt mellom vinrankene. 

Men jeg har minst like stor sans for bildet av meg på kjøkkenet som lager denne, mens mine to lager hytte av alt løsøre som finnes på barnerommene. Smækk – smækk – smækk!

Jeg brukte stekepanna, men du kan også bruke wok. Der er det plass til litt flere lasagnebiter.  

Nok til 3-4 personer. (Litt avhengig av om du har salat og brød ved siden av)

Fra kjøkkenbenk til middagsbord ca 30 minutter.

Hvis lasagneplatene blir liggende oppå hverandre, blir ikke alle platene gjennomkokt. Så det er et poeng å bryte platene i mindre biter, og blande dem godt med kjøttdeigen så det ikke skjer.

Dette trenger du

1 pk kjøttdeig eller karbonadedeig
1 løk
1 fedd hvitløk
ca 150-200 gram lasagneplater  ca 1/3 pakke
1 boks hakket tomat 
1 dl vann
1 dl cottage cheese eller ricottaost
1 dl revet ost
1/2 dl parmesan
1 ss fersk persille eller basilikum kan droppes
salt
pepper

Slik gjør du

Brun kjøttdeigen på medium varme med salt og pepper. Kutt løk og hvitløk i smått, og ha i sammen med kjøttdeigen til løken er blank.

Bland sammen med hakket tomat og vann.

Bryt lasagneplatene i mindre biter, gjerne i ca fire biter.

Stikk platebitene ned tett i tett, men pass på at det er saus ytterst i panna, så ikke platene brenner seg fast. 

Når du har nok plater tar du bare stekespaden og trykker dem flatt.

Ha lokk over stekepanna eller woken, og la surre på middels lav varme i ca 15 minutter.

Bruk stekespaden av og til og løsne litt langs kantene så det ikke setter seg fast.

Og mens jukselasagnen din surrer under lokket, lager du osteblanding av ricotta (eller cottage cheese), parmesan og annen revet gulost. 

Etter 15 minutter tar du av lokket, og fordeler osteblandingen i klatter utover, trykker de litt utover og lar det surre under lokk i en 5 minutters tid til.

Etter 5 minutter til har du lasagnen klar, gjerne med litt persille eller basilikum på. 

Salat og brød er aldri feil ved siden av lasagne, men det går helt fint uten også. Jeg liker å lage en enkel salatblanding med tomat, avokado og fetaost i olje, hvor jeg bruker litt av oljen i salaten.

#lynlasagne #middag #mat #oppskrift #lasagne #hverdagsmat #pasta #hverdagsmiddag #middagstips 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

7 thoughts on “LynLasagne

  1. Dette så faktisk veldig godt ut – selv om jeg nekter å la tomatsausen min koke så lenge 😉 Jeg skal sannelig prøve på dette, for jeg forsøker å alltid ha litt av sausen min i fryseren, og resten trenger jo ikke stå og godgjøre seg så lenge – og presentasjonen blir jo unektelig litt kul!
    Takk for tipset – og sjekk gjerne tomatsausen på bloggen min. Jeg anbefaler også tomatene fra Kiwi som kommer i papp. De pleier å vinne alt av tester 😀

  2. Lars: takk for tipset! Platene trenger et kvarter for å bli myke, og svir seg lett hvis det ikke er noe saus under. Så da må det nesten bli sånn.:-) jeg skal sjekke ut både sausen din og kiwis tomater. Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top