Grønnsakssuppe med pølse

Jeg har mange kokebøker av ymse slag. I noen finner jeg kanskje 10 oppskrifter jeg har lyst til å prøve ut, i andre bare en.

Denne dukket opp i en liten suppekokebok, men hovedingrediensen der var kål. Den har jeg byttet ut med pølse. Da blir det litt mer mat av det, syns jeg. 

Ingen andre oppskrifter i boka fattet min interesse, men denne enkle gode suppa er verdt de centimeterne den tar opp i hylla.

Vi liker den hele familien – fra minsten til cowboyen. Vi liker den veldig godt, også. Det er en av de rettene som jeg vet jeg kan lage en hvilken som helst dag – når jeg ikke egentlig orker å tenke på hva vi skal ha til middag. Den krever ingenting av meg – det er bare å hive ingrediensene i gryta, så er det straks mat. Jippi!

Oppskriften finner du også på min matapp.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Jeg bruker stort sett en pakke med middagspølse,f.eks. av typen kjøttrik. Men er jeg i festhumør blir det vossakorv. Eller enda bedre – chorizo.

Dette trenger du

1 pakke pølser, ca 400-500 gram 
3-4 poteter
2 gulrøtter
2 stilker stangselleri 
1 fedd hvitløk 
1 boks hakket tomat 
6 dl grønnsaksbuljong 1 terning + 6 dl vann
1 laurbærblad 
1 ts timian 
1 boks mais 
salt 
pepper

Slik gjør du

Sett en stor kjele på komfyren, og fyll den med buljong og hakket tomat.

Varm opp mens du kutter og skreller grønnsakene i passende biter og har de i gryta (ikke mais).

Hvitløksfeddet river du rett i gryta. Og ha i timian, laurbærblad, salt og pepper.

Kutt pølsene også i smått og ha oppi.

La putre i ca 20-30 min til potetene er ferdige.

Ha i maisen fem minutter før suppa er ferdig.

Smak til med salt og pepper underveis.

Fisk gjerne ut laurbærbladet før servering, det skal ikke spises.

#oppskrift #mat #middag #grønnsakssuppe #suppe #hverdagsmat #pølse #grønnsakssuppemedpølse #hverdagsmiddag #middagstips 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

16 thoughts on “Grønnsakssuppe med pølse

  1. Genial, frykta sellerismaken men kombinasjonen funket. Funker som digg hverdagsmat, og perfekt som restelunsj til skolen dagen etter.

  2. Studenten: Ja, den vinner ingen konkurranse for mest-spennende-ingredienser-middagsrett, men denne kombo’n funker likevel helt glitrende. Gøy å høre at flere mener det!

  3. Hehe, den minner om den gode gamle “pølsegryta” vi lagde på skolekjøkkenet i 6.klasse, ca 1995 🙂 Det er kjempegodt og enkelt, og ikke så usunt heller. Men vi hadde også kålrot i, og litt sennep faktisk. Skal teste denne i morgen!

  4. Barndomsminne: Kålrot kan jeg se for meg, men sennepen var en overraskelse.:-D Pølsegryter finnes det sikkert 1000 varianter av. Så det gjelder jo bare å finne familiens favoritt. Håper det smaker!:)

  5. Hei.
    Takk for en flott oppskrift (og blogg som jeg kommer til å bruke ofte!) Jeg er en gammel mann – halvveis pensjonist som har begynt å leke meg litt på kjøkkenet før fruen kommer hjem fra jobb. Og i dag – med din oppskrift – serverte jeg for første gang mat som ikke kommer fra pose… 🙂 Kjempegodt – og fruen kjempefornøyd! TAKK.

  6. Steinar G. Olafsen: Så hyggelig å høre! Da følte du deg nok som meg i helgen da jeg lagde terte for første gang. Jeg er nemlig ikke så veldig opptatt av baking.:-D Det er alltid gøy å få til noe nytt! Håper du finner flere oppskrifter som funker for dere.:-)

  7. Det vil jeg absolutt. Men du, hva er den grønne “pynten” du har på toppen på bildet av suppa? Det står ikke noe om den i oppskriften…

  8. Steinar G. Olafsen: Det er fersk timian. Nei, det er vel timian som tørr type i oppskriften, men hvis jeg har ferske urter stående, så pynter jeg ofte maten litt før jeg tar bilde. Litt matsminke må til.;-)

  9. Guri: Ja, er ikke den en utrolig kjekk hverdagsrett?:) Den er bankers å bruke. Hvis du liker chorizo anbefaler jeg å prøve det en gang også.;-)

  10. Denne var populær hos store og små. Ble veldig god smak av selve suppa. Chorizo prøves neste gang. Alt med chorizo er jo godt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top