Hot kyllingsuppe

Denne oppskriften har jeg fått av min kjære storesøster, som igjen har fått den av sin mann (kokken) – som igjen har fått den fra en tidligere ordfører. Alle tre bor i min bardoms bygd i de dype skoger på Sørlandet, så det er en skikkelig Sørlandssuppe. Med sterke indiske aner.

Du trenger to eksotiske krydder til denne suppa, Garam Masala og Madras Mild Curry. Garam Masalafår du til og med på Rema 1000 nå, men curryen må du nok innom en innvandrerbutikk e.l. for å få tak i.

Suppa ligger selvfølgelig også på min supre matapp.  

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, maks 30 minutter.

Du kan lage denne så sterk eller mild du vil. Min 2- og 4-åring spiser ikke så veldig hot mat foreløpig, så jeg tar et par dl kyllingbuljong i en egen kjele til dem, med 1/2 ts paprika, 1/2 dl fløte (eller et par ss creme fraiche), 1 liten boks mais og 1 kyllingfilet i biter.  Du kan også ha i litt purre og/eller paprika hvis dine barn liker det. 

Dette trenger du

1 purre
1 paprika
2-3 kyllingfileter eller 1 hel grillet kylling renset for alt kjøtt  
1 boks mais stor eller liten, avhengig av hvor glade dere er i mais
1 boks creme fraiche
1 l kyllingbuljong to terninger + vann eller to fondcups pluss vann
2 ts – 1 ss madras mild curry powder (jeg bruker 2 vanlige ts)
2 ts – 1 ss garam masala
2 ts paprikapulver

Slik gjør du

Surr småbiter av purre og paprika i nøytral olje på middels lav varme i en romslig gryte. 

Ha i krydder, eventuelt litt mer olje, og surr litt til.

 
 

Hell på buljong, og ha i mais og kylling. (Ha eventuelt litt buljong, paprikapulver og kylling i en egen kjele til små barn og kok opp.) 

Pisk inn et beger creme fraiche i suppa. Eventuelt litt fløte også. Jeg liker å ta en kaffekopp med varm buljong fra kjelen, og piske ut creme fraichen i en egen bolle. Det gjør det lettere å piske den ut, syns jeg. (Ha også litt creme fraiche/fløte i barnesuppa). La trekke i ca 10 minutter til kyllingen er gjennomkokt.

Godt brød til suppe kan aldri bli feil.

  
#kyllingsuppe #indisk #suppe #hotsuppe #hotkyllingsuppe #oppskrift #middag

 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

7 thoughts on “Hot kyllingsuppe

  1. ella: Hei! Da tror jeg at jeg ville helt halvparten over i en plastboks FØR creme fraiche, og fryse den slik. Så kan du tine den når du skal spise den og ha i creme fraiche da.:) Lykke til!:)

  2. Hei
    Testet ut suppa og den er absolutt å anbefale, men synes den manglet noe første gang jeg prøvde. Med en liten klype maldonsalt og litt lime, ble den perfekt etter min smak. Liker det sterke, så jeg brukte maks anbefalt av garam malsala og madras mild curry powder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top