Brennende kjærlighet

Dette var en av mine favoritter da jeg vokste opp. Mamma laget den kun med potetmos og bacon, men med litt sopp og revet ost blir den enda bedre.

Hjemmelaget potetmos er utrolig lett å lage, og det tar ikke så lang tid som du kanskje tror. Trikset er å skjære potetene i små biter, da trenger de ikke så lang koketid. Jeg skjærer dem i omtrentlig størrelse a la liten fystikkeske/halv liten fyrstikkeske eller deromkring. Da skal de bare koke 10-15 minutter før du kan lage mos.

Og det blir så mye mer mat enn med posemos! Posemosen er litt sånn luft, syns jeg. Og dette smaker dessuten kjempegodt. (Potetmosen kan du varierer med masse persille, og/eller hvitløk, eller med en halv søtpotet oppi også. Men det kan vi ta en annen gang.:-))

Lag gjerne dobbel porsjon med potetmos, sett halvparten i kjøleskapet til neste dag, og så kan du lage noen aldeles nydelige laksekaker a la Nigella Lawson av restene. 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, ca 30 minutter, litt avhengig av hvor mange poteter du har tenkt skrelle.

Dette trenger du

8-15 store vanlige kokefaste poteter (15 hvis du skal spare halvparten av mosen til neste dag)
1-2 ss smør
2-3 dl melk
salt
1 pakke bacon (eller to – kommer an på hvor mye dere har lyst på)
ca 4-5 store sjampinjonger, eller dobbelt så mange små (eller annen sopp)
1-200 gram revet ost
persille eller gressløk hvis du har

Slik gjør du

Skrell potetene, og skjær dem i små biter. Kok i usaltet vann 10-15 minutter til de er møre. (Stikk en gaffel i en stor bit, hvis biten detter lett og raskt av gaffelen, er den ferdigkokt.)  

Mos godt med en potetstamper (eventuelt knus med gaffel), og ha i smør  og melk. 1 ss smør + 1-2 dl melk ved 8 poteter, doble ved 15 poteter.    

Mens potetene koker kan du steke bacon og sopp. Baconet bruker jeg å klippe i smått, legge på et bakepapir, og sette inn i ovnen på full guffe. (Min går til 275 grader.) Pass på! Når ovnen er varm, går det veldig fort – og baconet blir fort sprøtt.

Soppen deler jeg i fire eller mer og bruner raskt i stekepanna.

Ha potetmosen i en form, strø over ost, topp med bacon og sopp – pluss litt grønt hvis du har.

Vips så er maten klar.

#brennendekjærlighet #middag #hverdagsmiddag #hverdagsmat #potetmos #bacon #sopp #ost 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

9 thoughts on “Brennende kjærlighet

  1. Hei! Sitter her i kveldinga å titter på bloggen din, mens magen romler!
    kom over denne oppskriften på Brennende kjærlighet som fikk meg til å undre litt.
    I 8-9’ende klasse hadde vi “matuke” på skolen og jeg skulle lage middag med en venninne hver dag den uken. Vi lagdne bla. Brennende kjærlighet -noe som smakte så veldig godt! Men vi hadde røbeter i, det var derfor oppskriften fikk navnet -fikk jeg høre.. Vet du noe om dette? For meg har navnet ingen mening uten røbetene…

  2. salamander: Nei, det er første gang jeg hører om det. Jeg har i grunn alltid lurt på hva navnet kommer av… De fleste oppskrifter jeg har vært borti har potetmos og bacon eller annet kjøtt, pluss litt ulikt av grønnsaker. Men jeg har aldri sett en oppskrift med rødbeter. Men sånn umiddelbart tenkte jeg at det er sikkert godt!:-D For meg er dette en rett som er som pytt i panne – bare med mos istedet for stekte poteter. Og jeg spiser alltid pytt i panne med rødbeter.:-) Kanskje ikke svaret du var på jakt etter, men jeg vet dessverre ikke mer.

  3. Da jeg lærte å lage den på skolekjøkkenet, blandet vi gulrot og kålrot i potetmosen, og toppingen var bacon og mykstekt løk. Kjempegodt! Men din variant ser også god ut og skal prøves!

  4. Ja, mine tvillinger på to elsker den potetmosen med grønnsaker, og vi bruker den veldig ofte. En variant som er spesielt ettertraktet hjemme er gulrot og sellerirot. Ungene er helt gale etter sellerismaken, og gafler den også i seg ovnsbakt. Tror det er fordi det var en av de første smakene de ble introdusert for.

  5. Jeg lager dette med posepotetmos og gratinerer det i ovn. Hva er ellers vitsen med osten, tenker jeg. Det blir veldig godt uansett og er en av de oppskriftene som oftest havner i saymmm.com-kalenderen min (1-2 ganger i måneden)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top