Laksekaker

Hvis du har potetmosrester (f.eks. fra Brennende kjærlighet), eventuelt noen vanlige, kokte poteter fra i går, så anbefaler jeg varmt å prøve deg på disse laksekakene fra den engelske TV-kokken Nigella Lawson.

Engelskmenn og amerikanere bruker ofte potetmos i fiskekakene sine, mens vi er mer vant til fiskekaker med mest fisk i. 

Jeg sier som Ole Brumm: Ja takk – begge deler.

Disse syns jeg i hvert fall er svimlende gode!

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 40 minutter.

Dette trenger du

800 gram -1 kg rester av potetmos, eller knuste kalde poteter
2 laksefileter uten skinn og bein
revet skall av 1 sitron
1/4 ts kajennepepper
1 egg
salt og pepper

(pluss litt salt og 1-2 ss smeltet smør hvis du bruker knuste kalde poeter)

Panering

4-5 vanlige brødskiver
2-3 eggeplommer 

Råkostsalat

1 stor gulrot per person
1 eple
1 skvis med sitron 

Slik gjør du


Finn frem potetmosrestene, eventuelt knus de kalde potetene og bland med litt salt og smeltet smør. 

Knus filetene grovt med en gaffel.

Vask sitronen og riv skallet fint på et rivjern. Du skal bare rive det gule – ikke det hvite. 

Finn frem egg og krydder også.

Bland alt sammen godt i en bolle.

Form fiskekaker på størrelse med vanlige karbonader. Sett fatet i en plastpose, og la det stå i kjøleskapet i 20 minutter eller mer.

I mellomtiden lager du f.eks. en råkostsalat. Riv gulrot grovt på rivjern, og gjerne et eple også (skrell det først.)

Ekstra godt blir det hvis du skiver litt sitronsaft over. (1/2 til 1 spiseskje avhengig av hvor mange gulrøtter du bruker.)

Til paneringen av kakene kjører du 4-5 brødskiver i stavmikser til smuler. Jeg bruker helt vanlig kneippbrød. Du trenger også 2-3 lettpiskede eggeplommer. (Bare bruk en gaffel når du pisker dem.)

Vend kakene først i eggeplommene, før du vender dem i brødsmulene.

Stek på middels varme på begge sider i stekepanna. Bruk gjerne plantemargarin. De skal få fin stekeskorpe på begge sider.

DIGG!

#laksekaker #nigellalawson #nigella #laks #potetmos #råkost #middag #hverdagsmat #hverdagsmiddag #oppskrift #fiskekaker 

 

    

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

8 thoughts on “Laksekaker

  1. Jeg planerer ukens meny og googlade meg frem til deg. Superbra blogg du gjør! Som eier og sjef før Skaugum BestikkFabrikk blir jeg ekstre glad at du liker våre bestikk. Trenger du du flere så kontakte meg, jeg sponsrer.
    Jeg lager all mat hjemme og som alle andre sliter jeg med inspirastjon – fra nå vet jeg hvor hjelpen finnes! Takk. Mvh/Bernt

  2. Bernt Junger: Så utrolig hyggelig tilbakemelding! Jeg eg veldig glad i Skaugumbestikket mitt.:) Prøv gjerne også matappen min Appetitt – deg Jan dj prøve lykken hvis du mangler inspirasjon en dag.;-)

  3. Disse var knallgode! Barna digger de! Skal lages igjen denne uka.
    Tror du jeg kan øke til 4 laksefileter og da ta ett egg ekstra?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top