Karibiskinspirert fiskegryte

Denne fiskegryta er blant annet med søtpotet og mais, og er en veldig god og litt annerledes fiskegryte enn de jeg har smakt så langt.

Lett å lage er den også. Det tar rundt 45 minutter. Vi har spist den til hverdags, men den er så god at den godt kan serveres gjester og lages på en søndag også.  

Grønn chili er litt snillere i smaken enn rød, men ikke bestandig tilgjengelig i butikken. Så da kan du eventuelt ta en rød istedet. Du kan selvsagt bruke annen fisk, eller en miks av ulike typer også, men jeg syns i hvert fall at det smakte kjempegodt med torsk i denne.

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 45 minutter.

 

Dette trenger du

3 ss nøytral matolje eller olivenolje
1 ts oregano
1 ts timian
1 løk
1 grønn eller gul paprika
1 søtpotet
2 grønne chili (eller 1 rød)
1 hvitløksfedd
1 liter hønsebuljong (2 terninger + 1 liter vann)
salt
pepper
1 pakke torsk (4 fileter) uten skinn og bein, eller en miks av fisketyper
25 gram erter (frosne)
1 liten boks mais
1 dl creme fraiche, matfløte eller kremfløte

Slik gjør du

Varm oljen i en romslig gryte på middels varme sammen med timian og oregano.

Varm opp vann til buljong også, og rør ut terningene i vannet. Sett til side så lenge.  

Tilsett finhakket løk, paprika, søtpotet i terninger, chili og hvitløk i gryta. (Parikaen var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

Stek under omrøring i et minutt eller to.

Demp varmen fra middels til middels lav, legg på lokk og la surre i 10 minutter til alt begynner å bli mykt. 

Hell på buljongen og smak til med salt og pepper. 

Kok opp, demp til middels varme og la det putre i 20 minutter.

Tilsett fisk i terninger, erter, mais og fløte eller creme fraiche. La trekke på svak varme i 7-10 minutter til fisken er gjennomtrukket.

Pynt eventuelt med koriander, og ha gjerne noe godt brød ved siden av.

 

#fiskegryte #karibisk #karibiksinspirert #fiskesuppe #fisk #oppskrift #middag #hverdagsmiddag #søndagsmiddag 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Karibiskinspirert fiskegryte

  1. Kutting, steking, putring, trekking, koking. Med mine mattekunnskaper er dette umulig å klare på 30 minutter. Kanskje en spesialovn eller trykkfeil?
    Stå på videre, nydelige oppskrifter!
    Fredrik

  2. Fredrik: Nei, jeg er helt enig. Her kan jeg ikke har vært helt våken da jeg la inn tidsbruken. Jeg vil nok tro at 45 minutter er mer realistisk. 🙂 Takk for tilbakemelding, jeg retter opp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top