Panna cotta med lakris

Spanjolene har sin Cema catalana, franskmennene sin Crème brûlée og i Italia er det Panna cotta som gjelder. Panna cotta er uten det karamelliserte sukkerlokket, men også denne en pudding-dessert.

Jeg er en pudding-jente. Det beste jeg fikk i barndommen var det som het Prinsessepudding, eventuelt Semulepudding.

Jeg er også ganske glad i lakris, så da jeg fikk denne Panna cotta’n med lakris servert på en restaurant i København, visste jeg at jeg måtte hjem å lage dette selv. Det er jo en kjempekombo!

Lakrispulver er ikke så enkelt å få kjøpt i vanlig butikk, men du kan bestille det på www.cacas.no. Det er ikke akkurat til gi-bort-pris med frakt å det hele, så et rimeligere alternativ er å kjøpe en pose i en TGR-butikk. De lavprisbutikkene med alt mulig rart a la Søstrene Grene (kanskje de selger det også?). Sjekk nærmeste butikk på www.tgr-stores.no.  

Eller bare dropp lakrispulveret, og lag en vanlig Panna cotta. Det er aldri feil uansett.

Nok til 4-6 personer.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter + i kjøleskap over natta for å stivne.

Panna cotta må lages dagen før, eller om morgenen slik at den rekker å bli til pudding før ettermidag/kvelden når den skal serveres.

Dette trenger du

1 kartong kremfløte, 3 dl
2 dl melk, lett- eller helmelk.
80 gram sukker
2 gelantinplater
1 ts lakrispulver
bringebær til pynt 

Slik gjør du

Legg gelantinplatene i kaldt vann. 

Varm forsiktig opp fløte, melk, sukker og lakrispulver til det nesten koker. Det skal IKKE koke.

Klem vannet ut av gelantinplatene.

Ta kjelen av varmen og pisk inn gelantinen til den er helt oppløst.

Hell i former, sett i kjøleskapet, dekk med folie og la den stivne. For eksempel over natta.

Noen bringebær tar seg godt ut oppå.

Enjoy!

 

#pannacotta #lakris #lakrispannacotta #dessert #oppskrift

 
 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Panna cotta med lakris

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top