Spansk Tortilla

Dette er deilig hverdagsmat for store og små.

En Spansk Tortilla er rett og slett en potet-omelett. Denne er med bacon, litt ost, løk og creme fraiche.

(I Italia heter omelett Frittata, og jeg har en oppskrift på en god Carbonara Frittata på bloggen også.)

Har du ferdigkokte restepoteter går det litt raskere å lage denne, men den kan fint lages helt fra bunn også. Dropper du bacon, er det en god vegetarrett.

Oppskriften ligger også ute på matappen min.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 40 minutter.

Dette trenger du

600 gram poteter, dette tilsvarer ca 7-8 mellomstore poteter
4 ss olivenolje
1 løk
60 gram bacon, gjerne terninger
6 egg
2 ss creme fraiche
1 ss persille
2 ss revet gulost
salt
pepper

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 200 grader.

Vask potetene. Jeg skreller dem ikke – men det er en smakssak.

Skjær potetene i tynne skiver.

Varm oljen i en panne på middels høy varme, og stek potetskivene i ca 10 minutter. Snu og vend ofte. Ha gjerne et lokk på mellom slagene. Hvis du vil ha en litt mer krydret variant, kan du salte og pepre potetskivene. Men husk at det er salt og pepper i eggeblandingen også, så det er ikke nødvendig å overdrive.    

(Ferdigkokte poteter trenger bare 5 minutter.)

Finhakk løk, og klipp bacon i smått hvis du ikke har kjøpt terninger. Ha med løk og bacon de siste 5 minuttene. (Bacon kan du også steke i ovn. Sett ovnen på full guffe, legg bacon å bakepapir og sett det inn i ovnen med en gang. Pass på – så fort ovnen blir skikkelig varm blir det fort ferdigstekt.)


 

Pisk egg sammen med creme fraiche, persille og revet ost – pluss salt og pepper.

Pisk til det skummer.

Hell potet, bacon og løkblandingen i en ildfast form.

Ha eggeblandingen over.

Stek på 200 grader i 20 minutter, eller til du ser at overflaten er gylden, fast og fin.


 

Salat og brød passer fint til. Men det går fint uten også.

 

#tortilla #omelett #spanskomelett #potetomelett #middag #hverdagsmiddag #oppskrift #hverdagsmat 
 

 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

15 thoughts on “Spansk Tortilla

  1. Tusen takk Siri for fantastiske oppskrifter! Lager hver uke mat fra din blogg fordi de er lette, raske og billige. Denne oppskrifta blir neste på menyen. 🙂

  2. Denne skal jeg prøve i dag 🙂 utrolig glad for jeg fant denne bloggen. Mye god mat som ikke tar for lang tid og rimelig.

  3. Jeg bor fast i Spania og lagde denne retten til mine venner! Den falt godt i smak. Takker for flotte oppskrifter, fortsett med det 🙂

  4. Gleder meg til Tortillaen som står i ovnen og godgjør seg til middagen vår i dag. Har blitt en innertier hos oss!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top