Pasta Sicilia

Denne pastaretten smakte jeg første gang på en familiedrevet italiensk restaurant et stykke utenfor London. Siden har den vært ganske høyt oppe på listen over pastafavoritter.   

Det er en siciliansk pastaretten med tomatsaus, løk og aubergine. Slurp! 

Her er min kopi, laget litt omtrentlig etter en oppskrift jeg fant av Jamie Oliver. Det funket som bare det.:)

Hvis det er noen i familien som insisterer på kjøtt i maten, kan jeg lett se for meg biffstrimler i denne. Enten i tillegg, eller istedet for aubergine. Men da blir det ikke Pasta Sicilia lenger. Jeg for min del bytter ikke min aubergine bort i noe.:-) 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30-40 minutter, avhengig av om du vil salte auberginen.

Dette trenger du

1 aubergine
500 gram kort pasta, f.eks. skruer eller rør
1 eske sherrytomater
1 boks hermetiske sherrytomater, eller andre tomater 400 ml
1 løk
1 ss balsamicoeddik
olivenolje
mozzarella 1 pose med stor bit, eller eske med kuler
1-2 fedd hvitløk
4 ss fløte matfløte eller kremfløte
en håndfull basilikum
1 ts salt
1 ts pepper
parmesan hvis du vil

Slik gjør du

Skjær auberginen i 1-2 cm tykke skiver, og dryss 2-3 ss salt over. La de ligge og svette i ca 10 min. Dette trekker bitterstoffer ut av auberginen.

Skyll og tørk skivene etter 10-15 minutter.

Jeg ser at mange dropper dette i ulike oppskrifter med aubergine, men jeg har blitt så vant til å gjøre det at jeg helt ærlig talt ikke kan si hvor mye bitterhet vi egentlig snakker om hvis du lar være…

Dropper du det tar retten maks en halvtime å lage, med salting må du plusse på en 10 minutter.

I mellomtiden kan du begynne på sausen og sette på pastavann.

Skjær løken i smått, og surr denne i ca 2 ss olivenolje på middels lav varme i en gryte et par-tre minutter til den begynner å bli myk.

Ha i hakket tomat, og sherrytomater (delt i to) i sausen.

Ha også i en neve hakket, fersk basilikum, 1 hvitløksfedd som du river fint rett i gryta, og 1 ss balsamicoeddik. Pluss salt og pepper.

Skyll og tørk auberginen, og skjær den i mindre biter. Brun raskt i stekepanna i olje på middels høy varme før du har dem i sausen.

La sausen putre til auberginebitene er møre, det tar ca 10 min. Ha i fløten til slutt.

Skjær mozzarellaen i mindre biter, og så kan du velge om du vil ha den i sausen et par minutter før servering slik at den begynner å smelte litt, eller ha den i ved servering.

Jeg liker best det siste alternativet, at bitene fortsatt er ganske hele.

Server med eller uten parmesan, og gjerne godt brød.

#oppskrift #pasta #pastasicilia #italienskmat #spagetti #aubergine #tomatsaus  

 

 

 

 

 

   

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Pasta Sicilia

  1. Skjønner ikke hvorfor du er nødt til å ta opp Lillestrøm som eksempel! Du har tydeligvis ikke vært i Lillestrøm på en god stund, det florerer av hyggelige og gode restauranter der! Jeg har brukt siden din som inspirasjon flere ganger i en travel hverdag som småbarnsmamma, men kjenner jeg i protest ikke vil det nå lenger.
    Hilsen mamma fra Frogner i Oslo, vokst opp i flotte Lillestrøm

  2. Anonym: åh, det var bare ment som et morsomt eksempel på avstand. Jeg har vokst opp på lille Vegårshei, et fantastisk sted med en eneste liten kafé. Men den er koselig! 🙂 Tror du misforstod meg litt, for jeg mente ikke at det var noe galt med Lillestrøm. Bare at det er omtrent like mye Oslo som Romford er London. Romford var dessuten også et hyggelig sted.;-)

  3. Siri Fossing: Nå ble jeg nesten litt lei meg, for jeg liker også veldig dårlig at noen snakker nedsettende om mitt hjemsted. Så jeg håper du tror meg på at det ikke var det dette handlet om!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top