Brokkolisalat

Jeg satt og tenkte litt på tittelen, og lurte litt på om jeg skulle døpe denne om.

Brokkolisalat. Det høres liksom utrolig sunt ut – og kanskje litt kjedelig.

Men den er ingen av delene. Ikke det at den er så veldig usunn heller, men det er både sukker, creme fraiche og bacon i denne.

Kjedelig? Nope.

For bare hør her: Du marinerer små, sprø brokkolibuketter i en creme fraiche-dressing med litt eplecidereddik og sukker over natta (eller minst 4 timer) i kjøleskap. Rett før dere skal spise sprøsteker du biter av bacon, og blander disse, litt rødløk og sherrytomater i salaten. Til slutt velsigner du det hele med noen ristede pinjekjerner.

Det er en av leserne mine, Hege, som har sendt meg oppskrift på denne. Hun fortalte at den er et meget populært tilbehør hjemme hos dem – og at den alltid går først når de har invitert venner på mat. Jeg tror henne.

Min cowboy er ikke brokkoliens største fan, men da han fikk denne salaten som tilbehør til en saftig biff, måtte selv han innrømme at – jo – dette var godt, gitt.

Den kan brukes som tilbehør til det meste, men står godt på egne ben som en lunsjrett også. Bare server noe brød ved siden av, f.eks.

Prøv den og spis den!:)

Nok til en salatbolle

Fra kjøkkenbenk til middagsbord – marinering over natt eller minimum 4 timer, pluss 15 minutter til resten.

Dette trenger du

1 brokkoli
6 ts eplecidereddik
1 dl sukker
1 beger creme fraiche, lett eller vanlig, 3 dl
1 pk ristede pinjekjerner
1 /2 – 1 rødløk
1 eske sherrytomater
1 pk bacon

Slik gjør du


Skjær brokkolien i små buketter, og bland sammen creme fraiche, sukker og eplecidereddik.

Bland godt sammen, og la stå i kjøleskapet over natta eller i minimum 4 timer.

Stek bacon i stekeovn eller stekepanne. 

I stekeovn setter du ovnen på full guffe (min går til 275 grader) og setter baconet inn med en gang. Pass på – når ovnen blir varm tar det ikke mange minuttene før baconet er sprøtt. Klipp i små biter etterpå.

Skjær sherrytomater i to, og så mye rødløk i smått som du vil ha. Jeg bruker ca en halv løk.

Dryss pinjekjerner over det hele til slutt.  

Aiaiai! Go’e salaten sin assa’!

 

#salat #brokkolisalat #brokkoli #pinjekjerner #bacon #sherrytomater #rødløk #tilbehør #cremefraichedressing #oppskrift

 

 

 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

13 thoughts on “Brokkolisalat

  1. Her i Dallas, TX er denne salaten kjent som “Broccoli Crunch” – pleier å ha i noen rosiner eller tørkede tranebær.

  2. Lagd marinaden nå, og den smaker veldig søtt! Skal den det? Blir kanskje annerledes over natta? 🙂

  3. Line: tja. Jeg syns ikke salaten ble særlig søt – det er jo både salt bacon og rødløk i den – men det er jo smak og behag. Spent på om du ender opp med å like den, da.;-)

  4. Den ser jo veldig god ut, så satser på det 🙂 Men, bruker du alt av marinaden dagen etter, eller siler du av litt? Ble jo en grei mengde “røre” 😉

  5. Line: Nei, jeg brukte alt, jeg. Det er jo litt forskjeller på størrelse på brokkolier, så hvis du er usikker kan du jo prøve å ta bort litt marinade før du blander inn resten, og heller smake deg litt frem.:)

  6. smak og behag, jmen eg syntes den ble altfor søt. Lagde den på nytt igår, med kun 1 teskje sukker. Jeg syntes det smakte bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top