Pizzaburger

Dette tror jeg faktisk er den beste burgeren jeg har laget noensinne!

Denne kommer til å bli en gjenganger på grillen vår i sommer, det er helt sikkert.

Jeg elsker å tråle amerikanske og engelske nettsteder og blogger for tips og inspirasjon til nye retter, og en pizzaburger på en amerikansk side fanget min interesse. Det er lite som slår en god hamburger, og de kan jo varieres i det uendelige. Da var det bare ut å finne ingredienser til min egen pizzaburger, og dette ble resultatet.

Spicy, saftig og med masse smak og pønsj – en amerikansk klassiker inspirert av det beste kjøkkenet i verden – det italienske. (Helt objektivt sett.:-))

Å blande kjøttdeig med pølsekjøtt tar deg under ett minutt. Rå pølser med syltynt pølseskinn er veldig samarbeidsvillige. Jeg kjøpet Siciliana Picante på Meny, av merket Jacobs. Litt pepper i deigen var alt som skulle til, så er det bare å steke burgere. Litt ost oppå toppen, med noen pepperoniskiver oppå der igjen gir burgeren enda mer pizzasus.   

Tilbehøret kan ellers være tradisjonell salat og tomat, og dressing/ketchup etter smak. Vi testet også en vri med tomatsaus og et dryss av parmesan på brødene – det var en skikkelig hit hos cowboyen (og meg).

Butikkburgerbrød er ikke det optimale burgerbrødet syns jeg – men her brunet jeg de i smør med snittsiden ned i stekepanna. Det ble faktisk ganske godt!  Da får du en en liten krønsj i burgeren i tillegg. Vil du heller bake burgerbrød selv, kan du for eksempel bruke denne oppskriften.

Lag disse. Og nyt, nyt!!

Nok til ca 6 burgere.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 20-30 minutter.

Dette trenger du

1 pk kjøttdeig, 400 gram
1 pk rå pølser, italiensk type, ca 300 gram. F.eks. Siciliana Picante
pepper
burgerbrød
ost
pepperoniskiver
salat
tomat
tomatsaus/pizzasaus hvis du vil
parmesan hvis du vil

Slik gjør du

Bland kjøttdeig med pølsekjøttet i en bolle. Pølseskinnet er veldig tynt, så du kan bare brekke pølsene i to og tyte kjøttet ut i bollen. 

Dette var merket jeg gikk for.

Stek burgerene slik at de får god stekeskorpe på begge sider. (Du kan godt ettersteke ovnen en liten stund også, for å få dem skikkelig gjennomstekt.)

Når burgerene nærmer seg ferdig, legger du en osteskive på toppen, og tre pepperoniskiver oppå der. Da blir pepperonien litt varm mens osten smelter.    

Brødene steker du i smør/plantemargarin i stekepanna med snittsiden ned. 

Fyll med det du vil av salat, tomat, dressing, ketchup eller hva ditt burgerhjerte begjærer. Anbefaler så absolutt litt pizzasaus/tomatsaus på bunnbrødet, med litt parmesan…

NAM!!

 

#hamburger #pizzaburger #burger #italienskpølse #burgeroppskrift

 

 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Pizzaburger

  1. dsadas: Hei! Ja, cheddar er en veldig god ost å bruke på burger. Denne gangen testet jeg Monterey Jack, en klassisk amerikansk burgerost. Bare for å prøve noe nytt.:)

  2. Jannern: Jeg har en oppskrift på noen veldig gode burgerbrød på bloggen, men av og til skal det gå raskt, vet du.:) Da var faktisk dette med å gi kjøpebrødene en omgang i stekepanna ikke så verst alternativ. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top