Bagels

Jeg flyttet til Oslo fra Sørlandet tidlig på 90-tallet, og ikke lenge etter åpnet den første Bagel & Juice i hovedstaden. Det var stas. Det var liksom litt New York-stil over cafeene deres, og jeg elsket de runde brødene med diverse fyll. Gjerne klassisk med philadelphiaost og salat.

På den tiden bodde jeg alene på en liten hybel, og hverdagsmiddagen bestod (dessverre) vel så ofte av en pølse fra 7-Eleven som noe annet. Det var så kjedelig å lage middag bare til seg selv. På den tiden fantes det heller ikke blogger (jøss – nå føler jeg meg gammel) – ikke hadde jeg interenett hjemme heller. For jeg kunne virkelig trengt noe inspirasjon rundt hvordan man kan lage sunn og god middag til 1 person.   

Men jeg lagde gjerne mat til venninnekvelder, og av og til fikk jeg en bakedille. Som Bagels. Det måtte jeg selvsagt forsøke å lage selv. Det var kjempegøy! Og jeg endte opp med å bake Bagels ganske ofte gjennom hele 90-tallet. 

Her om dagen satt jeg og bladde litt i de gamle kokebøkene mine, og der dukket oppskriften opp igjen. Og jeg syns så absolutt det er på tide å løfte den frem i kjøkkenlyset igjen. Bagels er jo utrolig godt!

Bagels er spesielt populært i jødiske samfunn, og den skal faktisk kokes før den stekes. Håndteringen av deigen gir baksten den spesiell konsistensen med sprø utside og litt seig innside. Det er også vanlig å bruke valmuefrø eller sesamfrø.

Det er ikke spesielt vanskelig å bake Bagels, men det er litt tidkrevende. Heving i to omganger tar jo litt tid. Men da kan man jo gjøre andre ting så lenge?   

Nok til ca 18 Bagels

Dette trenger du

1 pk gjær
5 dl lunkent vann (ca 37 grader)
3 ss sukker
3 ts salt
350 gram grov sammalt hvete
400-500 gram hvetemel
matolje

Til koking: 3 liter vann pluss 1 ss sukker
Til steking: 1 eggeplomme, 1 ss vann og valmuefrø eller sesamfrø

Slik gjør du

Løs opp gjæren i vannet.

Ha i sukker, salt og sammalt hvete. Elt godt. (Gjerne i kjøkkenmaskin.)

Ha i hvetemel til deigen blir fast og god. De skal ikke henge igjen i fingrene.

Legg deigen i en bolle smurt med olje.

Snu deigen slik at det kommer olje over hele deigen.

Dekk med plast og la hevet til dobbel størrelse. 45 minutter – 1 1/2 time. 

Del deigen i 18 emner, og rull boller. Trykk de litt flate, og lag et hull i midten. Strekk det som da er en ring litt utover, så hullet blir litt større.

Legg på bakeplate med bakepapir og litt melet underlag.

Etterhev i 20 minutter under kjøkkenhåndkle.

Så er det tid for den litt spesielle Bagels-håndteringen. Kok opp vann med sukker (middels varme), og ha 4-5 Bagels i av gangen.

La de koke i 4-5 minutter før du henter de ut med hullsleiv. Legg de tilbake å bakeplaten.

Pensle med en blanding av eggeplomme og vann, og strø på valmuefrø eller sesamfrø.

Stek midt i ovnen på 200 grader i 25 minutter, avkjøl på rist. 

Er det verdt ventingen? Ja!:)

Skal det være en Bagel med philadelphiaost, røkelaks og rødløk?

Eller en med philadelphiaost, avocado og spekeskinke?

Prøv også med denne fantastiske eggesalaten. Helt eventyrlig godt! 

 

#bagels #bakst #rundstykker #smøreost #lunsj #frokost #brunch #kveldsmat #turmat 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

7 thoughts on “Bagels

  1. Nam! Håper at du får en kjempe fin Torsdag! <3 Stikk gjerne en tur innom bloggen min også, det hadde jeg satt stor pris på! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top