Jul

Medisterkaker

Vår julemiddag har alltid bestått av ribbe og medisterkaker. I snart 44 år har jeg spist ribbe og medisterkaker på julaften. Noen ganger laget mamma hjemmelaget rødkål, noen ganger var det kjøperødkål.

Jeg går utifra at det er omtrent som med meg og julekort – noen år skriver jeg på dem, andre år sendes de ut med ferdigtrykket tekst. Som i år. Alt måles og veies ut i fra den totale belastningen før jul – enten det handler om rødkål eller julekort.:)

Mamma har også hatt noen danske innslag under julemiddagen, f.eks. grønnlangkål (fløtekokt grønnkål) og sukkerbrunede poteter. Hun elsker Danmark, og alt som kommer derfra. Nesten.

Kjempedeilig, men for meg holder det med standarden: ribbe, medisterkaker, rødkål, rosenkål, saus og potet. Pølser har vi aldri befattet oss med under vår julemiddag.

Og her kommer oppskriften på medisterkakene jeg er vokst opp med. Mamma liker å legge en sviske i midten av kakene, det er en veldig fin, gammel tradisjon. Jeg er ikke så glad i svisker, så jeg dropper det. Men det går altså an.

Det viktige her er å kjøpe ordentlig medisterdeig. Den som ligner på kjøttdeig, og ikke den farsen som er mer pudding-aktig i konsistensen.

Og mens mange bruker både muskat og ingefær i kakene sine sverger vi i vår familie til løk og soyasaus. Funker perfekt! Disse blir saftige og gode, og er ikke bare til pynt ved siden av ribbestykkene.


 

Nok til 4 (ca 14 medisterkaker) 

Fra kjøkkenbenk til middagsbord 30 Minutter

Dette trenger du

500 gram medisterdeig ikke farse
3 ss melk
1 ss potetmel
1 ss soyasaus, bruk f.eks. vanlig Kikkoman salt soyasaus
1 egg
1 liten løk vanlig gul
salt
pepper
eventuelt svisker

Slik gjør du


 

Bland medisterdeigen godt med revet løk (gjerne most i stavmikser), soyasaus, egg, potetmel, melk, salt og pepper.

Lag så store eller så små kaker du vil ha med en spiseskje (hvis du vil, tar du en sviske i midten) og en nyvasket hånd, og brun dem godt på begge sider i stekepanna på middels høy varme.

Nå er det snart jul, gitt! 
 

#medisterkaker #julemat #julemiddag #juleoppskrift

Print

 

      

Category: Jul
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

13 thoughts on “Medisterkaker

  1. Hei!:)
    Disse så helt fantastisk ut,ingen tvil om at jeg skal lage slike før jul.
    Jeg prøvde en annen oppskrift fra deg forrige uke,enkel sådan,men fantastisk på smak. Så glad for at jeg tilfeldigvis kom over bloggen din!:)
    Et spm ifht medisterkakene…soyasaus…med eller uten salt? Jeg er den typen som må/vil ha det så detaljert som mulig,hehe.
    Ønsker deg ei super fin jul,med masse god mat og hygge!
    Juleklem fra en ny fast leser 🙂

  2. Bente: Takk for veldig hyggelig tilbakemelding! Det er jo egentlig en viktig påminnelse – det kan nesten ikke bli detaljert nok. Særlig etterhvert som produktspekteret i butikkene blir større og større.:) Jeg skal skrive det i oppskriften også – men jeg bruker altså vanlig kikkoman, salt soyasaus. Jeg håper disse faller i smak, og at du finner mye annet godt du har lyst til å prøve også. Ha en fortsatt fin kveld!:)

  3. Tusen takk for svar,veldig hyggelig 🙂
    Jeg har allerede peilet meg ut noen oppskrifter som skal prøves ut,men det blir ikke før på nyåret,gleder meg som bare det 🙂

  4. Marit: Hei! Der er stor forskjell på innhold av fett. Medisterdeig inneholder ca 25 prosent, mens kjøttdeig av svin inneholder under 10 prosent. I tillegg kam medisterdeig være iblandet storfekjøtt og fett fra storfe eller svin. God jul!:)

  5. Hei igjen!:)
    Da er jeg i gang med medisterkakene….jeg lurer på om du fin hakker løken,eller om man skal bruke den grove delen på rivjernet? Som nevnt over så må jeg ha det så detaljert som mulig,hehe….jeg tenkte og kna deigen for hånd,har stavmikser fra 90-tallet-frykter det blir bare gris og tull om jeg bruker den?

  6. Bente: Hei! Beklager sent svar… Nå er du vel ferdig. Jeg har både brukt stavmikser og jeg har brukt rivjern. Jeg syns begge deler går bra. Håper de smakte godt uansett!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top