Jul

Til bords med venner

Gjestebud. Etegilde. Sosialt samvær. Fest. Selskap. Kjært barn har mange navn, og jeg gleder meg uansett som en unge. Snart er det klart for pinnekjøtt med venner – vårt eget julebord. 

I år som i fjor, og med temmelig lik meny også. I fjor bestilte jeg for første gang eldhusrøykt pinnekjøtt fra Spekehuset – og det var såpass populært at flere av gjestene våre bestilte kjøtt fra samme sted etter å ha spist her hos oss. For det var bare så godt!

Jeg er veldig glad i pinnekjøtt, og det er vel ikke så ofte jeg har fått skikkelig dårlig kjøtt. Som regel er det spiselig – ofte er det godt – men sjeldent så godt som dette. Lundal pinnakjøt, eldhusrøykt. Heter det.

Dette er premiert pinnekjøtt av beste kvalitet, og det merkes på smaken. Det er et håndlaget produkt av utvalgte lammesider som det ligger mye arbeid bak. Pinnekjøttet jeg har forelsket meg i lages og selges på Åkrafjordtunet – ved Åkrafjorden hvor familien Lundal har holdt på med sitt håndverk i generasjoner. Og gjennom nettbutikken til Spekehuset er det heldigvis tilgjengelig for kunder over hele landet. Bestiller du nå får du kjøtt i god tid til førjulsmoro og selve julehøytiden.

Tilbehøret er klassisk, men i år gjør jeg en vri med potetene og lager mandelristpoteter. Da bruker jeg mandelpoteter i bunnen av kjelen i stedet for de vanlige pinnene. Disse potetene ligger da og godgjør seg i alt som renner ned fra kjøttet underveis i putringen. De holder seg hele og pene, og tar du de en kjapp runde under grillen etterpå får du sabla gode poteter som smaker skikkelig kraft og jul, og med grillet skinn.

Kålrotmosen velsigner jeg med en potet, en gulrot og en halv søtpotet, det gir mosen det lille ekstra både mht til smak og konsistens. Kraften fra pinnekjøttet serveres selvfølgelg også ved siden av, og hos oss er det rørte tyttebær på bordet.

Desserten er den eksklusive riskremen Ris a la mande – riskrem med revet marsipan og hakkede mandler, og varm morellsaus med moreller fra Hardanger.

O vennejulebord med din glede!

Dette blogginnlegget er skrevet på oppdrag av og i samarbeid med Spekehuset. Spekehuset har en lang rekke produkter i sin nettbutikk om de sender til hele landet, blant annet eldhusrøykt pinnakjøt. 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til julebord, 2 timer  – pluss utvanning av kjøttet over natt.

Jeg regner cirka 500 gram pinnekjøtt per person. Noen spiser litt mindre, noen spiser litt mer. I en pakke med eldhusrøykt pinnakjøt er det 2,2 kg.

Dette trenger du

1 pakke edhusrøykt pinnakjøt fra Lundal
mandelpoteter

Slik gjør du

This is the amazing pinnakjøtet.

Vann det ut over natten før du skal lage maten. Det vil si at kjøttet skal være dekket av vann i for eksempel en stor kjele med lokk, og stå på et kjølig sted. Du kan bytte vann en gang underveis hvis du vil. Det gjør jeg. Da blir det litt mindre salt. Det står at det skal vannes ut 12-14 timer på pakka.

Jeg lar det stå 10 timer over natt, så bytter jeg vann og lar det stå 2-4 timer til før jeg tar det ut av vannet.  

Legg så mange poteter du vil ha i bunnen av en stor og romslig kjele. Du kan gjerne ha to lag med poteter. 

Du kan egentlig bruke hvilke som helst poteter til dette, men er det kokefaste poteter bør du kanskje skrelle dem først.

Du kan selvfølgelig ha vanlige mandelpoteter eller andre poteter ved siden av i tillegg, hvis du foretrekker det. 

Fyll vann opp til toppen av potetene – men ikke over. Pinnekjøttet skal ikke ligge i vann, det skal bare dampes.

Legg kjøttet fint i flere lag over potetene, og sett det på middels lav varme og la dampe under lokk.

Det tar cirka 2 timer før kjøttet er ferdig. Da skal det løsne lett fra beina når du pirker litt i det med en gaffel.

Følg med underveis, det skal bare putre nede blant potetene, ikke fosskoke. Og blir det knapt med kraft må du fylle på med litt vann underveis. 

Når kjøttet er ferdig tar du det ut og holder det lunt.

Potetene kan du løfte forsiktig ut med en skje eller sleiv, og legge på et stekebrett med bakepapir. Skru ovnen på full guffe og grillsymbolet, og la potetene få en omgang på øverste rille.

Pass godt på, når ovnen er skikkelig varm går dette ganske fort.

Noen liker å ta pinnekjøttet litt under grillen også, for å gi det litt skorpe. Det er ikke jeg så opptatt av, men potetene blir veldig gode av litt grilling.

Sil kraften og hold den varm i en liten kjele.

Og ved dette tidspunktet bli jeg litt andektig.

Server hele herligheten med de deilige potetene, den saftige kålrotmosen, de rørte tyttebærene, den uunværlige kraften og det helt aldeles fantastiske pinnekjøttet til folk du er glad i. Og nyt!:)

 

 

 

  
 

 

Category: Jul
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Til bords med venner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top