Rullekake med bringebær

Rullekake var den første kaka jeg lærte meg. Jeg laget den et par ganger i uka en sommer i tenåra, husker jeg. Det tar jo bare en halvtimes tid, så det er ikke noen stor jobb. Det gjelder bare å lære seg teknikken med å snu kaka etter steking, men det er ikke spesielt vanskelig.

Fortsatt er det en kake som mange har et nært og godt forhold til – og selv om den kan lages i mange ulike varianter – er det ofte klassikeren med bringebær som frembringer flest sukk over tallerkenen.

Nok til en kake.

Fra kjøkkenbenk til kakebord, 30-40 minutter.

Dette trenger du

4 romtempererte egg
1,5 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1-2 ts bakepulver
0,5 dl potetmel
bringebærsyltetøy, jeg liker å bruke de frosne rørte bringebærene som jeg tiner før bruk.
(vaniljekrem kan også brukes, for de som foretrekker det)

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 225 grader.

Pisk eggedosis av egg og sukker.

Bland inn det tørre i eggedosisen, så du før en fin og glatt røre.

Ha et bakepapir på et bakebrett, og hell røren ut. Bruk gjerne en slikkepott og hjelp røra litt ut i kantene.

Stek i 10-15 minutter til den er gyllen, lysebrun og fin. Den skal ikke bli for mørk og sprø, da sprekker den når du skal rulle den sammen.

Dryss et godt lag med sukker over kaka.

Legg et nytt bakepapir oppå kaka, og en rist eller et annet bakebrett oppå der igjen.

Nå kan du snu hele saken opp-ned, slik at kaka blir liggende på rista. Fjern bakebrettet den ble stekt på.

Dra bakepapiret forsiktig av.

Smør syltetøy utover. Ikke vær gnien, men ikke ha så tykt lag at det tyter ut når du skal rulle kaka sammen. La det uansett være en cm eller to uten syltetøy langs kantene. 

Rull kaka sammen. Skjær gjerne av litt  av kantene på hver side.

Oh lykke!      

Noen oppbevarer kaka i bakepapiret, jeg har god erfaring med å rulle den inn i folie og oppbevare den i kjøleskapet opp til et par dager. 

 

   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

3 thoughts on “Rullekake med bringebær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top