Kylling Satay

Denne retten møtte jeg og forelsket meg i på 90-tallet en gang i Indonesia. Og siden har jeg laget den til gjester med ujevne mellomrom. Her forleden skulle jeg ha besøk av en god venninne og to 14 år gamle jenter, og da tenkte jeg at nå er det lenge siden jeg har laget Satay, og det liker de sikkert. Og om de gjorde!  Det er ikke så rart – dette er rett og slett veldig god mat! 

Du må ha tid til å marinere kyllingen i en halvtimes tid, men utover det er straka vegen til middagsbordet. Og mangosalaten er fantastisk god! Og peanøttsausen! Og kyllingen! Spis og nyt.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 55 minutter.

Ikke la deg skremme av mange ingredienser, det meste er til marinaden. I originaloppskriften var det fersk ingefær i mangosalaten også, men det glemte jeg. Jeg tror ikke den kan bli særlig bedre enn dette uansett. Men det går altså an å ha med det også.

Husk å spare på resten av marinaden når du trer kyllingen på spyd, den skal brukes til sausen.

Bruker du trespyd må du også huske å legge dem i vann mens kyllingen marinerer.

Dette trenger du

600 gram kyllingfilet du kan visst bruke svin også, det har jeg ikke testet enda
1 dl ketjap manis det er søt soyasaus som du finner i etnisk-hylla
1 ss sambal oelek chilipasta som du finner i etnisk-hylla
2 ss soyasaus
1 ss sesamolje
1 ss revet fersk ingefær
1 fedd revet hvitløk
2 ss hakket frisk koriander
1/2 glass grovt peanøttsmør
1/2 glass vann
ris f.eks. Jasminris

Salat

1 mango
2-3 stilker vårløk
skvis av en halv lime
fersk koriander

Slik gjør du

Lag marinaden av søt soyasaus og vanlig soyasaus, sambal oelek og sesamolje.

Du må ha ingefær, hvitløk og koriander også i marinaden..

Skjær/klipp kyllingen i mindre biter (på størrelse med fyrstikk-esker) som passer på spyd.

Bland kyllingen godt i marinaden og mariner i en halvtimes tid.

Sett stekeovnen på 200 grader.

Sett på ris underveis i marineringen. Etter en halvtimes tid kan du tre kyllingbitene på spyd (4-5 biter på hvert spyd). Spar på resten av marinaden.

Kyllingen skal steke på rist midt i ovnen på 200 grader i ca 10 min, og gjerne et minutt eller to under grillen helt øverst i stekeovnen til slutt.

Mens kylling steker og risen blir ferdig lager du peanøttsaus av et halvt glass med grovt peanøttsmør, og et halvt glass med vann. Pluss resten av marinaden.

Varm forsiktig i en liten kjele.Syns du sausen blir litt tynn, kan du prøve deg frem med litt og litt mer peanøttsmør.

Mangosalaten lager du ved å blande biter av mango, vårløk, skvise lime over pluss litt koriander.

 

Server og imponer!

#kyllingsatay #satay #kylling #mango #mangosalat #oppskrift #middag

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Kylling Satay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top