Elsa-kake på 30 minutter

Jeg er en ganske ubrukelig kakepynter. Jeg har rett og slett ikke evnene. Når det har vært barnebursdager i familien de siste par årene har jeg kjøpt sånne spiselig dekor-ark, som man legger oppå glasuren. Men ærlig talt – ikke blir det særlig fint – og grisedyre er de også.

Så da frøkna bestilte kake med “Elsa-glasur” i år, måte jeg drive litt research på nettet for å finne ut av hvordan jeg skulle gjøre det. Med et resultat som faktisk lignet på noe fra Frost-universet.

Og i år ble det blink, gitt! Denne varianten var opprinnelig med en marsipanfigur som skulle forestille Olaf, med noen lakrisarmer og diverse. Men jeg bare vet at hvis jeg skulle gitt meg i kast med den hadde det blitt noe som lignet på en fjern fetter av snømannen Kalle. Så jeg droppet figuren, og vasket et Elsa-diadem i stedet. De fleste Frost-fans har noen effekter i plast liggende som kan fungere fint som kakepynt. Hvis man da lager denne blå marsipankanten rundt, og drysser over noe ferdig kakestrøssel (f.eks. noen hvite og blå snøkrystaller) – ja da er du faktisk i land.

Så i år laget jeg den saftige sjokoladekaken i langpanne som er obligatorisk – også kjøpte jeg alle ingrediensene  til marsipankaka og smalt den sammen på en halvtime. Lett som en plett, og Elsa-bestillingen var i boks.

Nok til en marsipankake

Fra kjøkkenbenk til bursdagsbord, 30 minutter.

Dette trenger du

To- eller tredelt sukkerbrød
litt ren appelsinjuice
5 dl kremfløte
3 ss sukker
1 pakke ferdig vaniljekrem
tinte og avrente bringebær – eventuelt ferske
1 stykk ferdig marsipanlokk
1 pakke marsipan
litt melis til utkjevling av marsipan
blå konditorfarge
snøkrystallkakepynt
lekediadem eller noe lignende

Slik gjør du

Legg en del av kakebunnen på et kakefat, og drypp appelsinjuice rundt slik at kaken blir dynket.

Stivpisk krem og sukker, og miks inn vaniljekremen til en jevn og fin blanding.

Du trenger også noen bringebær, f.eks. tinte og avrente fra pose.

Legg på krem, ny kakebunn, krem og bær. Så har du på den siste kakebunnen og krem oppå og rundt kantene.

Er det sukkerbrød i to deler, må du kjøre på med tykt lag av krem og bær i midten.Jeg innbiller meg at denne trelags-varianten er mer stabil.

Legg på lokket, og bruk en kniv til å skjære rundt kanten nede.

Så farger du marsipan med blå konditorfarge. Kjevle ut en bit på litt melisunderlag, og bruk en kniv til å lage spisser eller avrundinger. Jeg valgt spisser for å kjøre i samme stil som diademet.

Jeg kjevlet ut tre og tre spisser som jeg la på rundt kanten. Det kan sikkert være stilig med spisser i litt like høyder også, så får du en mer is-slottfølelse på alt sammen.

Den blå marsipanen dekker fint over kantene under også, så kaken blir mye penere.

Og da gjenstår det bare å sette på noe pynt – f.eks. diadem – og drysse over noen krystaller.

Så enkelt! Så enkelt at selv mor kan klare det.:)

#elsa #frost #frozen #elsakake #frostkake #frozenkake #bursdagskake #marsipankake

      

 

 

 

  

     

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Elsa-kake på 30 minutter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top