Vårruller vegetar

Disse vårrullene har vært med meg leeenge. Oppskriften plukket jeg opp i et ukeblad, hvor en vegetarianer var intervjuet om sine favorittoppskrifter. Siden har disse vært blant mine favoritter også. Og blant mange av mine venners favoritter ettersom de har fått dem servert ved flere anledninger i løpet av årene.

Jeg har smakt mange forskjellige vårruller siden, både med og uten kjøtt. Men ingen har klart å danke ut disse enda. Smaken er selvsagt forskjellig – men prøv selv da vel! De er dessuten svært rimelige, du får festmat til 6-8 stk for en veldig billig penge.    

I begynnelsen måtte jeg på en asiatisk innvandrersjappe i Oslo for å få vårrullpapir og “glass-spagetti” som jeg kalte det da. Nå får du kjøpt vårrullpapir på Meny. Fine Rice vermicelli er tynne risnudler som egner seg bra til rullene.

Når jeg lager vårrullene – som her – til tapas, bruker jeg vårrullpapir som er 15 x 15 cm. Skal jeg lage de som et eget måltid, så bruker jeg størrelsen 25 x 25 cm.  

Den eneste grunnen til at jeg ikke har laget disse så ofte som jeg har hatt lyst, er det tiltaket det er å fritere.  Jeg syns frityr er noe styr. (Hei, det rimte!) Men nå har jeg funnet ut at det med et lite penselstrøk med matolje fungerer godt å ta dem i ovnen – så nå er det fritt frem! (Selv om frityrversjonen blir hakket sprøere. Jeg må innrømme det.:))


 

Nok til rundt 30-40 vårruller(eller 20-25 med 25 x 25 cm vårrullpapir) Hvis du vil fryse ned noen, så frys dem ustekte. 

Dette trenger du

1 pakke vårrullpapir (15 x 15 cm)
150 gram mung-bønner eller risnudler/rice vermicelli
1/2 finsnittet purre
150 gram finraspet gulrot (ca 2 store eller 3 små)
250 gram finsnittet hodekål (ca 1/4 vanlig hodekål)
1 fedd hvitløk
1-2 ss sesamfrø
salt
eggeplomme
olje, f.eks raps eller VITA
søt chilisaus 

Eventuelt frityrolje hvis du heller vil fritere dem

Slik gjør du

Tin vårrullpapiret.

Bløtlegg/kok risnudlene etter anvisning på pakka. De skal klippes i smått før eller etter de har lagt i vann.

Skrell og riv gulrøttene. Du skal presse vann ut av raspet, slik at raspet er tørrest mulig.

(Jeg river gulrøttene på et kjøkkenhåndkle, lager et knytte og presser vannet ut etterpå. Så sprer jeg raspet ut på kjøkkenpapir og lar det ligge der mens jeg gjør ferdig resten.)

Finsnitt hodekålen.

Finsnitt purren.

Finn frem sesamfrø og riv et hvitløksfedd fint på rivjern.


 

Bland alt sammen godt i en bolle. Gjerne med 1/2 – 1 ts salt også.

Bland det sammen med finklippet risnudler.

Pisk en eggeplomme lett i en en liten skål med en gaffel.

Finn frem en pensel.

Legg 1 raus spiseskje med vårrullfyll slik på et vårrullpapir.

Brett først det nederste hjørnet  inn mot midten, før du bretter begge sidene inn mot midten. “Konvolutt-style.”

Pensle toppen med eggeplomme, før du ruller vårrullen sammen.

Rull først – og nå kan du brette inn hver side mot midten..

Lag ruller til det ikke er mere fyll. 

Sett stekeovnen på  200 grader. Legg vårrullene på bakepapir og pensle de med olje. Stek i ca 15-20 minutter til rullene er gylne og sprø. (Du kan godt snu dem en gang midtveis.)

Eller friter dem for en enda sprøere opplevelse – men hakket mer usunn.:) 

Server rullene med søt chilisaus.

Skal du ha de større variantene som et eget måltid, er det godt med ris og salat ved siden av.

 
#vårruller #asiatisk #middag #oppskrift #søtchilisaus #tapas #småretter #frityr

  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Vårruller vegetar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top