Sandwich med taleggio

Jeg husker da jeg var liten at mamma og pappa brukte å kjøpe med seg ulike oster fra Danmark. Blant annet et beist som het gamle Ole. Jeg ble aldeles rasende da den kom på bordet, for det var helt umulig for resten av familien (altså meg) å bli sittende ved bordet med en sånn stinkende sak stående i umiddelbar nærhet.

Jeg vet ikke hva jeg hadde ment om gamle Ole i dag. Men jeg vet at jeg bare blir mer og mer glad i ost som smaker mye.

Men dette er en ganske snill en. Taleggio smaker mildere enn den lukter, og er smøraktig og myk i konsistensen. Perfekt i sandwich, egentlig. Jeg skjærer skiver som jeg steker raskt i olje i stekepanna. De skal bare stekes til de akkurat begynner å smelte litt i kantene, så vipper du skivene ut av panna.

Og det er helt nydelig å servere osten sammen med f.eks. noe god skinke og litt ruccula på foccacia som enten er penslet med olivenolje – eller har fått litt smør på seg. Det er sandwichen sin, det!

Dette trenger du

Brød, f.eks. foccacia eller ciabatta
rødkittosten Taleggio, selges bl.a. i ostedisken på Meny
god skinke, spekeskink er ideellt
ruccula
smør eller olivenolje

Slik gjør du

Skjær osten i skiver.

Sett stekepanna på middels høy varme.

Stek osteskivene raskt (bare på en side) til skivene såvidt begynner å smelte i ytterkantene. Det tar bare noen sekunder.

Ta skivene ut av panna.

Smør på smør eller pensle med olje, legg på litt ruccula, en skinkeskive og en skive med taleggio.

Nyt din  sandwich, og send en vennlig tanke til Italia.

 

#taleggio #sandwich #skinke #ruccula #focaccia     

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Sandwich med taleggio

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top