Fyldig hverdagssuppe

Da jeg begynte å blogge for fire år siden, var det ikke så mange matblogger. Nå er det en hel haug, tallet må ha mangedoblet seg i løpet av disse årene. Noen er skikkelig proffe, andre kommer og går. Noen er blogger for veganere, enestående husholdninger, laktoseintolerante og lavkarbo. Det finnes et hav å velge i mellom. 

Jeg holder fast ved min egen koselige hobby. En matblogg som mest av alt er for hverdager, og for de som synes trøflene godt kan være der de er – nede under jorda et sted i Frankrike eller Italia. 

I løpet av disse årene har jeg fått en fast leserskare, noen kommer og går her også, men mange har lest bloggen min helt siden starten. Det synes jeg er kjempekoselig! Det er ikke så ofte jeg er i kontakt med leserne mine, men av og til kommer den en mail eller en kommentar.

Som her forleden, da Christian sendte en lang og hyggelig mail, og takket for mange nyttige oppskrifter han hadde brukt over flere år. Men bonusen var at han delte oppskriften på sin faste suppe med meg. En oppskrift som sklir rett inn i konseptet mitt: Lettvint, godt og billig. 

I denne smaksrike suppa finner du både kjøtt, fullkornsris og grønnsaker. 

Tusen takk Christian! Og tusen takk til alle dere andre der ute som følger bloggen min. Det er jeg veldig takknemlig og glad for!

Her kommer Christians suppe – en skikkelig enkel og genial sak for travle familier.:)

 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, maks en halvtime

Dette trenger du

1 løk
400 gram vanlig kjøttdeig (eventuelt 300 gram svinekjøttdeig i tillegg)  
1/2 pose frossen amerikansk grønnsaksblanding
1 pose frossen fullkornsris med grønnsaker fra Rema 1000 (se bildet i fremgangsmåten)
salt og pepper
1,2 liter buljong, gjerne en blanding av kjøtt- og grønnsaksbuljong (litt mer hvis du bruker svinekjøttdeig også)
1 ts timian (Christian bruker aromat, jeg gikk for timian)

Slik gjør du

Finn frem en stekepanne og en romslig gryte. Ha gjerne i vann og buljongterninger i gryta og kok opp mens du begynner å steke.

Først surrer du 1 hakket løk i stekepanna på middels varme til den begynner å bli myk, sånn en 5 minutters tid. Så har du den i gryta.

Så bruner du kjøttdeigen, halvparten av gangen i panna, og har den i gryta også.

Når Christian har tid til det, lar han kjøtt og løk surre i buljongen en times tid før han har i grønnsaker. Men på en vanlig mandag er det bare å hoppe over dette, og gå rett til ferdig suppe.

 For da handler det egentlig bare om at innholdet i denne posen skal i det kokende vannet i 5-6 minutter sammen med kjøtt og løk.

   

Og innholdet i denne kan du ta i samtidig.

Så er det litt salt, pepper og gjerne timian (eller aromat) som skal til. 1 ts salt, 1 ts pepper og 1 ts timian tok jeg.

Da er det faktisk mat!

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top