Kokosbollekake

Hipp, hipp hurra! Bloggen er 2 år i dag!

Da er det på sin plass å relansere familiens bursdagskake, nemlig den svært populære kokosbollekaka. 

Liker du kokosboller? Da liker du kokosbollekake. Dette er en skikkelig festkake! Kaka har vært med meg siden dag 1. Mamma laget den i alle barnebursdager i oppveksten, og barndomsvenninner husker den fortsatt veldig godt. (Den er dessuten glutenfri.)

Dette er en kake som du kan lage både 1 og 2 og 3 dager i forveien, og til alle anledninger hele året. Av en eller annen grunn syns jeg den passer ekstra godt i festmåneden mai.  Pynt med f.eks. jordbær og blåbær – og du har rødt, hvitt og blått inne. Hurra!

(P.S. Etter denne kaken vil du sitte igjen med 4 eggeplommer. Disse kan du f.eks. bruke på å lage en ekte Spagetti alla carbonara.) 

Det tar cirka en halvtime å lage kaka, men den må stå i kjøleskapet over natta, eller minimum 4 timer, slik at den stivner. 

 

Dette trenger du

4 eggehviter
3 kopper sukker, vanlig klassisk kaffekopp, cirka 3 dl totalt
6 gelatinplater
1 dl kokende vann
kokosmasse
60 gram delfiafett
50 gram mørk kokesjokolade eller selskapsjokolade 

 

Slik gjør du

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 10 minutter. Klem ut vannet og smelt platene i 1 dl veldig varmt vann. Gelatinen skal ikke koke.

Finn frem sukker, eggehviter og kjøkkenmaskin/mikser. 

Stivpisk eggehviter og sukker. Det tar ca 15 minutter i min KitchenAid, eller 20 minutter på full guffe med miksmaster. Når du tror det er stivt nok – kan du godt piske litt til.

Viktig: Hell den flytende gelatinen i mens du pisker. Litt og litt, i en tynn stråle. IKKE VENT MED GELATIN TIL DU ER FERDIG MED Å PISKE.

Smak før du gir deg med piskingen, sukkeret skal være helt oppløst, det skal være en glatt masse.  

Smelt sjokoladen sammen med delfiafettet i vannbad. (Ha en stor gryte halvfull med vann på middels varme, og ha sjokoladen og delfiafettet i en liten gryte oppi der. Pass så ikke vannet koker og at det spruter vann oppi den lille gryta)

Strø kokosmasse i bunnen av en kakeform.

Har du plass til et kakefat i kjøleskapet, kan du godt fjerne bunnen av kakeformen, og setter ringen rett på fatet. Så strør du kokosmasse oppi der. 

En vanlig rund kakeform gir en ganske flat kake, uten at det egentlig gjør noe, men jo mindre form – jo høyere kake.:-)

Ha marengsen oppi.

Hell den smeltede sjokoladen forsiktig over marengsen. Slapp av – den går ikke ned i marengsen.

Strø gjerne et par-tre ss kokosmasse utover sjokoladen. La stå i kjøleskapet over natta, eller i minimum 4 timer. Du kan også lage den både 2 og 3 dager i forveien, den holder seg bra en god stund.

Bruk en kniv langs kanten  før du tar av kakeformen, så kaka ikke henger fast.

DETTE er kaka si, det! Hurra, hurra, hurra!!

 

Oppskriftskilde: Mamma 

#kokosbollekake #kake #bakst #kakeoppskrift #kokosbolle #bursdagskake #maikake

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

140 thoughts on “Kokosbollekake

  1. Denne vil jeg prøve, god for laktoseintolerante også, når det brukes dronningsjokolade 🙂
    Lurer bare på om gelatinblandingen med det kokende vannet skal avkjøles helt før det has oppi?

  2. Denne kaka har jeg laget fra mine barn var små og hadde bursdag for 40 år siden. Da gikk den under navnet Skumgummikaka!!

  3. Anonym: Sikkert, men mamma brukte alltid en vanlig rund form på denne oppskriften, også var kaka litt flatere enn dette. Det fungerer kjempefint. Jeg syns bare det var litt morsomt å lage en litt høyere variant for en gangs skyld.:)

  4. Værdens beste bursdagskake 🙂 For å sette litt piff på den kan en ha i litt konditorfarge, noe barna synes er topp 😉

  5. Denne må testes! Jeg bare lurer på hvor det ble av all den kaffen, drikkes ved siden av? 😉

  6. Gratulerer med dagen og en flott blogg!
    Jeg klikket meg inn på din blogg i dag den 2/5 for å se hva, hvem og hvordan på den blogget som toppet listen på 40+. Jeg har startet blogg i dag og ville se hvordan en av de beste ser ut 🙂 Vel, tennene løper i vann!!! Og jeg kommer til å prøve ut noen oppskrifter 🙂 Lykke til videre!
    Min blogg heter energic.blogg.no

  7. Hei. Skal gelatinblandingen i fra starten av pisking, eller stivpisket først og deretter fortsette med gelatin?

  8. Linn: Ok. Veldig rart. Hvis du ser på bildet av marengsen er det såpass stiv etter piskingen at det henger en “tråd” fra bollen og opp til vispen. Jeg vet noen lar kaka stå og stivne, og så heller på sjokolade og lar den stå litt til. Du kan jo eventuelt prøve det istedet, for å være på den sikre siden? Kjempesynd at det ikke gikk – men ikke gi opp! Det er deilig kake å få i andre enden.;-)

  9. Da jeg elsker kokosboller – så måtte jeg nå prøve denne! Lot du sjokoladen avkjøles noe før du helte den over? Opplevde at sjokoladen delvis forsvant nedi, så dette blir kanskje en marmor-kokosbolle-kake, om den i det hele tatt blir noe bra da.. Resultat i morgen, satte den i kjøleskapet for fem minutter siden..

  10. Camilla: Hei! Nei, jeg lar sen vanligvis ikke avkjøles, men tar den med en gang den er smeltet. Da spørs det om du har pisket lenge nok – men hvis den stivnet ordentlig blir det sikkert bare digg med litt sjokolade inni også.;-)

  11. Jeg fikk først opp innleggene til Linn etter at jeg postet selv, så beklager terping på samme tema. Jeg fikk marengsen stiv først, så la jeg til gelatinen. Akkurat som Linn gjorde. Dermed ga nok det utslaget. Får prøve å la den stå litt kjølig først neste gang, og SÅ ta i sjokoladen. Gleder meg uansett! 🙂

  12. Kan man lage den diabetes vennlig? Erstatte noe av sukkeret? Eller vil den kanskje ikke bli stiv?

  13. Takk,for oppskrift og fristende bilde.(Gratulerer med nytt kamera. )Det var veldig bra og utfyllende forklaring du har gitt i oppskriften.Takk.Denne skal bakes i morgen den dag . -Må bare handle litt først 🙂

  14. Anonym: Hei! Det kan godt være at det går fint. Jeg vet ikke hvordan disse sukkererstatningene reagerer med eggehvitene, men det er jo gelatinen som får kaken til å stivne. Hvis du ikke føler at marengsen er stiv nok, kan du kanskje la kaka stivne før du tar på sjokolade. For sikkerhets skyld. Lykke til!

  15. Hei.
    Blandingen av egg og sukker ble veldig flytende etter at jeg tilsatte gelatinen. Er den ødelagt da?

  16. Det var underveis, menn eggehviten hadde allerede stivnet. Tror jeg ødela den skikkelig, til tross for over halvtimes pisking så var røren fortsatt ganske flytende. Sjokoladen sank nedi marengsen så jeg får for forsøker igjen i morgen. Trikse er kanskje å tilsette gelatinen før eggehviten stivner?

  17. Michelle: huffda! Ja, jeg begynner med gelatinen ganske raskt, og tar bare litt og litt av gangen. Håper du ikke mistet motet! Jeg har ødelagt kaken 1 gang selv, men da tullet jeg det til med gelatinen så det bare ble klumper av den. Irriterende.:)

  18. Denne ser bare helt herlig ut 🙂 Tusen takk for flott oppskrift. Denne skal jeg lage i dag. 🙂

  19. Er du sikker på 60 gr delfiafett og 50 gr sjokolade? For den ble veldig rennende, og rant igjennom marengsen….

  20. evy: Hei! Ja, den blir veldig rennende, men hvis marengsen er stiv nok skal ikke det være noe problem. Hadde du i den varme gelatinen litt og litt underveis i piskingen?

  21. Marengsen ble helt fin. Tenker å la sjokoladen avkjøle bitte litt neste gang…. Men sluttresultatet er nå nesten oppspist etter 15min på bordet med kun to gjester i hus… 😉

  22. Et tips før stiv marengs e å ha opp t 1 ts m 7% edikk i når du piske. Prøv dæ fram..å start m lite.

  23. Ser utrolig god ut 🙂 Skal testes, til neste fredag. Men jeg lurer på om jeg kanskje skal doble oppskriften 🙂
    Erfaring med det? Men gelantinen trenger ikke å avkjøle seg? Har aldri bakt noe med gelatin før 😉

  24. Monica: kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å doble. Du kan godt avkjøle litt, men jeg tilsetter det mens det fortsatt er varmt – og det går helt fint. Lykke til!

  25. Mmmm, verdens beste kake! Nam nam! Her i huset lages den også til alle anledninger 😉 Jeg har gelatinen i med en gang etter at jeg først har stivpisket eggehvitene, og så tilsatt sukker og vaniljesukker (1 ts). Så pisker jeg i 15 minutter. Et lite tips om du ikke har delfiafett, er bare å raspe 1 plate kokesjokolade oppå kaken, veldig godt det også! 😃

  26. kan jeg bruke kakao og melis og lage glasur til å ha over. Har en som reagerer på melkeprotein i sjokolade..

  27. En ting som kan være alfa og omega er at gelatinen ikke skal koke.
    Hvis den koker mister den evnen til å stivne – kanskje det er det som har skjedd for noen over her? 🙂

  28. Må spørre igjen… jeg lager kaka i morgen. MEN jeg skal doble, men det ble kjøpt kun 1 pakke med gelatin, altså 10 plater. Går det bra, tror du? Siden dobbel blir 12. Jeg har ALDRI laget noe med gelatin i før, så jeg vet ikke helt hvordan det funker 😉
    Takk for svar 😀

  29. Monica: Hm. Syns det er vanskelig å si om det går bra, men jeg vil tro det. Pass på at gelatinen ikke koker, og la den avkjøle noe før du har den i. Lykke til!

  30. Så flott og så enkelt. Takk for god inspirasjon. Kake står nå i kjøleskapet. Tror brukere og kolleger blir fornøyd i morgen :o)

  31. Ok. Er flott med litt høyde! Den skal helt klart lages til 17.mai! Takk for inspirasjon og nye ideer 🙂

  32. Ok. Er flott med litt høyde! Den skal helt klart lages til 17.mai! Takk for inspirasjon og nye ideer 🙂

  33. Ok. Er flott med litt høyde! Den skal helt klart lages til 17.mai! Takk for inspirasjon og nye ideer 🙂

  34. Ok! Er flott med litt høyde 🙂 Den skal helt klart lages til 17.mai! Takk for inspirasjon og nye ideer 🙂

  35. Kaken var fin den…Helt til jeg skulle helle på sjokolade…. Gikk rett igjennom og 50 g sjokolada kan umulig være nok??

  36. Camilla: Åh, så dumt! Da har den nok ikke vært stivpisket nok. Det skal bare være en sjokoladeskorpe, akkurat som med kokosbollene, så det er nok sjokolade. Jeg har laget denne ganske mange ganger etter hvert, og den ene gangen den ble mislykket var det gelatinen jeg hadde vært uforsiktig med. Den ble bare klumper.:(

  37. Da står kaken i kjøleskapet 😃 so far so good
    Dette er første gang jeg lager en kake, skal ikke nevne alderen min…He he Meeen siden dette er min kjære mann’s o’store kakefavotitt lot jeg det stå til 😃 Så nå venter vi bare i spenning på resultatet
    -Kred til deg for enkel og grei oppskrift/forklaring

  38. Tanja: Hei! Det har jeg aldri gjort, da den holder seg såpass greit i kjøleskapet. Men jeg vet at mange fryser kokosboller, så da bør det vel gå fint med kaken også.:)

  39. Takk for god inspirasjon. Er i gang med å lage den nå til 17 mai ( min aller første “formkake”. Synes det tar lang tid å få pisket vekk alt sukkeret med kitchenAiden.. Er nå på 25-30 min.. Er det fortsatt bare å piske i vei til alt er borte?😀

  40. For en fantastisk kake:) Har nettopp lagd den, skal få stå til 17.Mai. Jeg var nok ikke så nøye med å få en slett overflate før jeg hadde på sjokoladen, men med litt bær på toppen blir det nok bra.)

  41. AIaiai – jeg er i gang med denne nå. Gleder meg virkelig til å se resultatet. Bare synd jeg ikke får smakt selv 🙂 Din ser helt himmelsk ut!

  42. Hei! Jeg har bakt kaka i kveld, men klarte ikke å få sukkeret helt bort. Skyldes det at jeg har for dårlig miksmaster, brukte for mye sukker (målte med cup-mål), hadde for små eggehviter, eller noe annet? Jeg vispet i 30 minutter, men da orket jeg ikke mer. Da var miksmasteren glovarm!
    Det ser heller ikke ut som jeg har like mye sjokolade på min som på din, men det kan hende at bildet ditt lyger?
    Det blir spennende å smake…

  43. Solveig: Hm. Kanskje miksmasteren? Mamma har alltid brukt miksmaster, hun har aldri eid noen kjøkkenmaskin. Hos henne har det holdt med 20 min. Men det høre ut dom du kanskje har brukt for mye sukker også, altså. Hvor mange cup brukte du? I en kaffekopp er det rundt 1 dl, 1 cup er vel over to…?

  44. Haha, nå skjønte jeg det-det er sukkeret du måler i en kaffekopp:) gleder meg til å prøve!

  45. Ja, da er det definitivt for mye sukker. En cup er jo mer enn 2 dl. Men det smakte ikke så søtt av den hvite blandingen at man skulle tro jeg hadde dobla sukkermengden! Kanskje bake ny i dag, da?
    Jeg liker oppskrifter med eksakte mål. Kanskje du skulle endre til dl-mål i oppskrifta?

  46. Solveig: Hei! Jeg er enig! Men dette er min mammas oppskrift, og hun har av en eller annen grunn alltid brukt kaffekopp på denne.:) Så jeg har ikke tort annet enn å videreføre tradisjonen.:)

  47. Da er ny kake bakt 🙂 Og sukkeret forsvant kjempefort i forhold til i går. Jeg målte innholdet i en kaffekopp fra Porsgrund porselen, og den inneholdt 1,2 dl. Så jeg tok drøyt 3 dl sukker, og det var mye bedre.
    Ser du har endret oppskrifta nå 🙂
    Dette er mitt første møte med bloggen din – gleder meg til å utforske videre 🙂

  48. Har laget denne i dag, og står nå i kjøleskapet.Gleder meg til å ha den med til min bror i morgen, for å feire 17 mai. Dette er en tradisjon vi har. Kanskje denne blir med på den tradisjonen heretter.

  49. Hei! Laget denne i kveld, første gang. Gjorde alt som stod i oppskriften. Var veldig nøye, og ser ut som resultatet blir bra. Et tips å ha med i innlegget ditt er at når man heller sjokoladen over så prøv å gjøre det raskt og i en omgang. Skulle tette litt der det manglet og da så det ut som sjokoladen rant ned i marengsen. Litt tricky å få det til i en omgang. Også lurte jeg fælt på om det ikke rant ut i bunnen på springformen, men det gikk jo veldig fint. Takk for gøyal oppskrift. God 17 mai! 🙂

  50. Beklager sent svar 🙂 Neida, ikke allergisk. Bakte denne til skolen. Men fikk litt klager. Så måtte lage en til, til eget bruk 😀 Har lagt jordbær i bunnen på denne. Er spent på hvordan det smaker.

  51. Noen tips til hvordan skjære kakestykker fint? sjokoladen brekker opp og lever sitt eget liv..

  52. Hei 🙂
    Jeg bor i England og det finnes ikke Delfiafett her! Saa lurer pa om det gaar and aa bruke “lard” (smult) istedenfor?

  53. camilla: Hei! På nettet skrives det om Virgin Cocosa spm et alternativ til Delfia, uten at jeg har noen erfaring med dette. Men hvis du ser i kommentarfeltet under kaka er det ei som tipser om å bare raspe en plate sjokolade over hvis man ikke har delfiafett. Lykke til!:)

  54. Fantastisk god kake. Takk for at du deler oppskrifta. Blir nok ein ny favoritt i heimen denne.

  55. Hei! Ser over at sjokoladen for noen renner igjennom, hos meg kom der ut i bunn av kakeformen. Jeg hadde nok ikke vært helt nøye med å bre skumlaget/marengsen skikkelig ut til kantene rundt hele. Men nå står den i kjøleskapet, smelter litt ekstra sjokolade og delfia og har på senere, for å erstatte det som rant ut. 🙂

  56. Denne må vel passe fint til sameiemøte vel… 😉 De krever kake, så da får jeg trå til. Er det noen grunn til at du har delfiafett i sjokoladen? Kan jeg sløyfe det?

  57. Kan man erstatte delfia med noe, evt utelate den? Delfia er noe jeg ikke takler hverken synet eller lukten av. Dette er fra barndommen og fra en far som brukte mye delfiafett.. :p

  58. Marte: Huffda!:-D Må dessverre skuffe deg – her det Delfia som gjelder, altså. Kanskje du kan reparere forholdet gjennom å lage kokosbollekake?:)

  59. Hei. Sist jeg lagde denne kaka så ble skummet så “lett” om du skjønner. Jeg er heeeelt hekta på kokosboller, å her er skummet mer “tungt”. Er det noe man kan gjøre for å få det mer fyldig? Noe med geltainplatene eller noe? Hilsen en som ikke baker så ofte :p

  60. heidi: Hei! Usikker på hvorfor det er forskjell, men det kan jo ha noe med at kokosbollene er tilsatt et eller annet for at holdbarhetens skyld? Denne kaka holder noen dager i kjøleskap, vil tippe at den blir litt seigere/tyngre etter et par dager men vi rekker aldri å la den stå så lenge…:) Du kan jo prøve å la den stå litt.;-)

  61. Hei. Kaka bike helt super og så helt magisk ut, m Gud å stiv sjokoladen på toppen ble?? Nesten umulig å skjære i den?? Tross super skarp kniv. Sjokoladelokket var liksom litt løst oppå skummet.
    Kan jeg bruker noe annet på toppen?? Tenkte kanskje å bruke den glasuren som j bruker oppå ei sjokoladekake ?? Går det greit??

  62. Siw Lindgren Åslt: Sjokoladen skal jo være litt sånn som på kokosbollene, litt sånn at den brekker litt når du spiser den. Men ikke fryktelig stiv, da. Den skal brekke veldig lett.:) Tror ikke jeg ville anbefalt annen glasur – men det er jo selvsagt lov å eksperimentere på eget ansvar.:-D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top