Lam rigatoni

Jeg elsker lam. I alle varianter. Lammestek, selvfølgelig. Og ikke minst fårikål! Vi er invitert i fårikål-middag til lørdag, og jeg gleder meg som en unge. (Også fordi jeg lager så mye mat selv, at det er skikkelig luksus å bare sitte ved bordet og bli servert…;-))   

Og nå er det lam i butikken. På bloggen har jeg noen skikkelig gode retter med lam, blant annet lammekoteletter med bulgur, en bacalao-inspirert lammeform, og en rask indisk lammegryte som heter Rogan Josh.

Men er kommer det siste tilskuddet – en fantastisk italiensk pastaperle med lam – lam rigatoni. Det er en pastasaus med kjøttdeig av lam, chili, gulrot, løk, hvitløk, rosmarin, oregano og tomat.  Og litt appelsin. Og mye annet godt. En supergod pastasaus! Liker du lam – så liker du denne.

Jeg kan lage denne til gjester, på en lørdag, eller en onsdag. Når som helst, egentlig. Ingredienslisten er litt lenger enn jeg foretrekker til hverdags, men slapp av – her er det endel krydder. 

Den ligger selvfølgelig også inne på min matapp. Appen kan du bruke som både kokebok og handleliste. Og du kan prøve lykken hvis du ikke er helt sikker på hva du har lyst på… Appen får du kjøpt i AppStore og på Google Play.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Dette trenger du

400 gram kjøttdeig av lam
500 gram penne eller annen kort pasta
2 ss olivenolje
1 ts fennikelfø
1 rød chili
1 gulrot
1 sjalottløk
3-4 fedd hvitløk
2 ss fersk hakket rosmarin, eller 2 ts tørr 
1 ss fersk hakket oregano, eller 1 ts tørr
1 ts finrevet appelsinskall
0,5 dl tomatpure
5 dl hønsebuljong, vann pluss 1 terning eller 1 fondcup
1 dl rødvin (eventuelt litt ekstra buljong)
persille
parmesan
salt og pepper

Slik gjør du

Stek kjøttdeig i olje. Den skal bli godt stekt, og ikke kokt. Det holder med halvparten i stekepanna av gangen.

Salte, pepre og ha med fennikelfrøene underveis i stekingen. 

Hiv kjøttdeigen i en gryte.

Sett på pasta. 

Ha finrevet gulrot, revet løk, revet hvitløk og finhakket chili i gryta.

Ha også finhakket fersk rosmarin og oregano (eller tørr) i gryta.

Vask en appelsin godt, og ha en finrevet teskje med appelsinskall i gryta også.

La alt småputre i 5 minutter mens du rører godt.

Rør inn tomatpure, og putre et par minutter til.

Ha i 5 dl hønsebuljong og 1 dl rødvin. Jeg bruker ferdig redusert vin, som du blant annet får kjøpt på Meny. Da bruker jeg 1 ts av rødvinsreduksjonen sammen med 1 dl vann.  

Kok opp, og skru ned varmen. Der er sausen ferdig.

Bland god med den ferdigkokte pastaen, og server med masse parmesan og persille.

 

Aiaiai. Dette er gøøøørgøtt!!

 

#lam #pasta #rigatoni #lamrigatoni #middag #middagstips #mat #festmat #hverdagsmat #italienskmat  

 
 
 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Lam rigatoni

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top