Bakte beter med pannestekt pølse

Beter er perfekte å bake i ovnen. Enten du bruker en blanding av gul- og rødbeter, eller bare rødbeter. Sammen med hvitløk, olje, balsamico og litt timian lager de seg selv i ovnen.

I mellomtiden kan du bare steke noe kjøtt å ha sammen med betene. For eksempel noen skikkelig smaksrike pølser – som denne ungarske pølsa jeg har brukt her. Det er når du får tak i slike pølser at du tenker pølse ikke alltid bare er pølse. Denne smaker himmelsk!

Tilsammen blir dette et enkelt, deilig og veldig smakfullt måltid!

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time.

Dette trenger du

250 gram rødbeter
250 gram gulbeter
4 hvitløksfedd
4 ss balsamicoeddik
6 ss olivenolje
timian
salt og pepper
f.eks. ungarsk pølse, eller annen smaksrik rå pølse

Slik gjør du

Finn frem til noen solide beter.

Vask, skrell og skjær betene i båter. Bruk gjerne engangshansker, de setter mye farge på huden.

Legg betene i en ildfast form hvor de må ligge tett-i-tett.

Skrell og knus hvitløksfeddene med flatsiden av en kniv. Legg feddene her og der.

Drypp over eddik og olje, salte og pepre, og finhakk en liten neve timian.

Bland godt.

Stek på 200 grader i 45 minutter midt i ovnen.

I mellomtiden steker du pølse i stekepanna.

Bruk middels lav varme og god tid. Cirka 20 minutter.

Ha litt olje i panna, og snu pølsene ofte. Du trenger ikke snitte skinnet hvis du ikke bruker så høy varme.

Server pølsene oppå betene. Saus er ikke nødvendig her synes jeg. Oljen og eddiken gjør at betene blir veldig saftige.

#rødbeter #gulbeter #beter #pølse #ungarskpølse #baktebeter #pannestektepølser   
   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Bakte beter med pannestekt pølse

  1. Ååå, jeg elsker beter! Spesielt bakte beter. Jeg liker å lage de med smør, syns det er så god smak også slipper jeg varmebehandlet olje. De pølsene så gode ut, hvor kjøpe du de? Tror ikke jeg har smakt ungarsk pølse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top