Pimp my Grandis

Ifjor ble det spist over 23 millioner Pizza Grandiosa i Norge. Det er mye! Og Orkla ler selvfølgelig hele veien til banken. Det er jo litt trist da, at vi har falt ned i frossenpizzagryta her i nord. Jeg vet ikke helt hva det skyldes, det finnes jo etter hvert veldig mange andre veier til et raskt og godt måltid. Også pizza. Vi får sette vår lit til at heimkunnskapen i skolen bare blir bedre og bedre, og at kommende generasjoner både får bedre kunnskap og bedre opplæring i rask og god mat.   

Jeg vokste opp i et av de (åpenbart få) hjemmene hvor ferdigpizza ikke var så vanlig, så jeg klarer meg egentlig helt fint uten. Skal jeg har en kjapp pizzavariant foretrekker jeg å lage den med pitabrød eller nanbrød. Men av og til har vi barnevakter som bestiller Pizza Grandiosa – og da får de selvsagt det. Selv om jeg må innrømme at handleturen gjennom butikken går ganske raskt da – en matblogger vil liksom ikke bli tatt på fersken med frossenpizza i vognen. Jeg er opptatt av å ikke jåle med mat, men jeg bare vet jeg ville rødmet. Jeg kan ikke hjelpe for det.:)

Men. Er det egentlig mulig å gjøre grandiosaen bedre? Jeg har surfet litt rundt på nettet etter tips, men mange av tipsene går på å fjerne fyll og erstatte det med andre ting. Da forsvinner jo hele poenget, spør du meg. For det er vel så enkelt at folk faktisk liker smaken? Og at det er derfor de kjøper den?

Men bunnen er ganske seig. Og selv om man ikke bytter fyllet – er det jo mulig å heve smaken et hakk.

Så her er mitt stalltips for en sprøere og mer smaksrik frossenpizza. En pimpet grandis på en ganske enkel måte. Det ble faktisk ikke så verst. Kanskje jeg tar en bit sammen med barnevakten neste gang?

Dette trenger du

1 stk Pizza Grandiosa
1 ss smør (eller 1 ss olivenolje)
1 hvitløksfedd
2-3 ss finrevet parmesan
en omgang med pepperkverna
basilikum hvis du har

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 225 grader. Bruk dette symbolet på ovnen hvis du har. Hvis ikke kan du bruke vanlig over- og undervarme.

Først er det bunnen som må til pers. Legg pizzaen på hodet når du skal ta av plasten.

Finn fram en gaffel. 

Prikk så mange hull du orker over hele bunnen. Det er en fin måte å få ut litt agg på. (Særlig hvis du er litt irritert på deg selv for at frossenpizza ble løsningen denne dagen. Bli litt sint på pizzaen. Det hjelper.:))

Når ovnen er varm setter du pizzen på rist (uten bakepapir) og på nest nederste rille i ovnen. 

Da får bunnen masse varme og luft, og en sjanse til å bli sprøere enn den ellers blir.

La den steke slik helt til det er et par minutter igjen, cirka 10 minutter eller så.   

I mellomtiden smelter du 1 ss smør, og river et hvitløksfedd rett oppi smøret. (Jeg er kanskje sikker på at det blir bra med olivenolje også.)

Når det er gått cirka 10 minutter, tar du pizzaen ut og pensler den med smørblandingen.

Riv parmesan fint over hele pizzaen også, og ta gjerne en omgang med pepperkverna.

Sett den tilbake i ovnen og stek videre et par minutter til.  

Sånn! Sprø grandis med ekstra smakskick. Og litt basilikum har aldri drept noen.

Fysen?

 

#grandiosa #grandis #frossenpizza #ferdigpizza #pizza #pimpetgrandis #pimpetgrandiosa 

 

   

 

     

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

8 thoughts on “Pimp my Grandis

  1. Hvordan fjerner du pappsmaken fra deigen?
    Og hva med den såkallte pizzasausen som smaker utvannet ketsjup?

  2. Det hele handler bare om å ” Rocke ” opp en kjøpes pizza med hva man måtte ønske, det er ikke verre 🙂

  3. Ikke noe glad i Grandiosa, Men hender jo engang iblant hvis madammen blir borte og man ikke har noen å spise middag sammen med at jeg bare går for en frossen Pizza, Som oftest Big One Hot Mexican eller Meat Lover.
    De har jo ett bedre utgangspunkt enn grandisen da, men skader nok ikke å prøve pimpe de opp litt heller. hehe

  4. Første bud for en bedre Grandiosa er å steke den mye hardere enn det som står på esken. Kjør høyere varme over lenger tid – men pass selvfølgelig på å ikke svi den. Da slipper man at fyllet blir som en våt gugge av tomatsaus som sklir av bunnen når man forsøker å spise – dessuten blir ‘ferdigsmaken’ litt mindre tydelig.

  5. Jon: Det er jeg sikker på at også er en god løsning. Jeg ble ganske fornøyd med sprøheten på bunnen slik jeg gjorde det, men fyllet var nok ikke mer stekt enn normalt. Men godt med litt hvitløk/parmesan-kick på toppen.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top