Cornflakespanert kylling

Kylling er en veldig anvendelig og familievennlig råvare. De fleste barn er glade i kylling, og den kan varieres i det uendelige.

Selv er jeg blitt mer glad i kylling etter at jeg oppdaget denne måten å steke den på. Da blir den sannelig saftig og god!

Men av middager så lang har det vært denne snarveien til hønsefrikassé som har stått høyest i kurs hos meg. Jeg liker husmannskost, rett og slett.

Men  her kommer en artig vri som også løfter kyllingen opp et par hakk. Ved å panere kyllingfileten i  cornflakes får du en sprø og skikkelig god skorpe. Server med det tilbehøret dere liker best – f.eks. en pastasalat?

Ikke fan av cornflakes? Finn en annen rask og hverdagsmiddag på matappen min da vel.

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Dette trenger du

4-6 kyllingfileter
5 dl cornflakes
2 dl maizena
2 eggehviter
2-3 dl solsikkeolje
salt og pepper

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 200 grader, og stekepanna på middels høy varme.

Ha maizena i en dyp og vid tallerken, eggehviter pisket med gaffel i en annen, og cornflakes i en tredje. Cornflakes kan du knus med hendene til mindre biter.

Salte og pepre kyllingfiletene,

Vend de først i maizena, rist av det overflødige melet.

Vend så filetene i eggehviter, før du vender dem i cornflakes.

Stek i olje i stekepanna på begge sider slik at du får en fin og gyllen crust. Etterstek i ovnen i 10 minutter på 200 grader.

    

 Ferdig!   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Cornflakespanert kylling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top