Pasta med artiskokk og bacon

På tur med danskefergen snublet jeg over en pakke med svart pasta. Jeg er klar over at den finnes, men den selges jo ikke i vanlige dagligvareforretninger her i landet.

Svart pasta er farget av blekket fra blekksprut. Og den brukes ofte nettopp til en pastarett med blekksprut, men også annen sjømat.

Nå kommer neppe blekksprut til å inngå som noe fast på hverdagsmenyen her i huset, så jeg rotet meg frem til en nydelig oppskrift med artiskokk og bacon istedet.

Og den kan selvsagt brukes sammen med en hvilket som helst annen type spagetti også.

Men det var litt kult å spise en pasta som har tøffa seg litt. Og på en ellers ganske grå novemberdag lukket jeg øynene, spiste min svarte pasta, og befant meg et lite øyeblikk i en bakgate i Napoli.

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 25 minutter

Dette trenger du

500 gram spagetti 
1 boks artiskokkhjerter (300-400 gram)
1 pakke bacon (100-200 gram)
2 ss fersk basilikum + litt til pynt (les mer om oppbevaring av ferske urter)
2 fedd hvitløk
2 ss olivenolje
salt
pepper
parmesan 

Slik gjør du

Sett på vann til pastaen.

Sett stekeovnen på full guffe, klipp bacon i smått og spre baconet ut på et stekbrett med bakepapir. Sett det inn i ovnen med en gang, men følg godt med. Når ovnen blir skikkelig varm, tar det ikke lang tid før baconet er sprøtt.  

Kutt hvitløksfeddene i smått, og blank dem i olivenolje på middels lav varme i stekepanna. Ha i artiskokkhjertene (kutt gjerne de største bitene i to) og finhakket basilikum og surr videre i panna i i ca 3 min. Salte og pepre litt. Sett til side.

Bland bacon sammen med artiskokkene.

Når pastaen er ferdigkokt (etter anvisning på pakka) tar du en kaffekopp og sparer på litt av pastavannet.

Hell av resten av vannet, og bland inn ca halvparten av artiskokk- og baconblandingen. Hvis det blir litt tørt, sper du på med noe av pastavannet fra kaffekoppen.

Ha pastaen i en stor bolle, med resten av artiskokk- og baconblandingen over.

Server med litt ekstra basilikum og parmesan.

Mamma mia!

 

#pasta #spagetti #spaghetti #spaghettialnero #svartspagetti #bacon #artisjokk #middag #hverdagsmiddag #oppskrift #parmesan #basilikum

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

3 thoughts on “Pasta med artiskokk og bacon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top