Russisk pirog

Oh-la-la… Comfort food er et veldig bra engelsk uttrykk for denne type mat. Kosemat, kaller jeg det. 

Saftig kjøttdeigfyll innbakt i en fluffy deig med egg. 

Den tar litt lenger tid å lage enn jeg liker til hverdags, men i ferien eller i helgen er det greit. Du må regne cirka en time, men da står den og lager seg selv i ovnen i 40 minutter av tiden. 

Mange land har sine versjoner av pirog, altså et bakverk fylt med f.eks. kjøtt. Denne oppskriften har kommet fra et dansk ukeblad – via min mamma – og til meg. Så jeg aner ikke om noen russere lager pirog på akkurat denne måten. Men det gjør nå jeg. Flere ganger.

Og vil du ha muligheten til å lage en praktisk handleliste på smarttelefonen din, og til å bruke mobilen som kokebok – kan du laste ned matappen min. Der finner du denne og over 100 andre gode retter. 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time.
 

Dette trenger du

500 gram kjøttdeig eller karbonadedeig
1 løk
2 fedd hvitløk
1 gulrot
salt
pepper
plantemargarin/smør

 

Deig:  

3 egg
1 pk majones
2 dl creme fraiche
2 dl hvetemel

 

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 200 grader. Brun kjøttet på middels høy varme i stekepanna.

Hakk løk og hvitløk, og riv en gulrot fint.

Bland med kjøttet, salte og pepre, og la det simre i en gryte på middels lav varme mens du lager deigen.

Finn frem det du trenger til deigen.

Pisk/rør ingrediensene godt sammen til en tyktflytende og glatt deig uten klumper.

Hell halvparten av deigen i en ildfast form. 

Hell kjøttblandingen oppå deigen.

Dekk med resten av deigen. 

Stek i cirka 40 minutter til deigen er fluffy og gyllenbrun. Lag gjerne en salat i mellomtiden.

 

 

#oppskrift #mat #middag #pirog #russiskpirog #comfortfood #kosemat #helgekos 

   

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

8 thoughts on “Russisk pirog

  1. Jeg prøvde med lettmajones og lett creme fraiche, og det funket som bare det 🙂
    Veldig godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top