Barnebursdag

Februar er den store bursdagsmåneden her i heimen, begge barna mine har bursdag da. Med seks dagers mellomrom. Så det går i barneselskap og familieselskap om hverandre.

Våre feiringer er ganske standard tror jeg, men her er i hvert fall mine bursdagstips og oppskrifter.:) 

I fjor begynte jeg med pannekaker til bursdag, etter ønske fra eldstemann. Det var stor suksess, og det fortsetter vi med i år. Men i år har jeg laget en ny vri, det blir rosa pannekaker til frøkna, og blå til førskolegutten. Konditorfarge kan brukes til mye rart. Det var populært!

Her er det rosa og grønne pannekaker. Det som er greit er at du kan lage røra dagen før, og steke de opp en stund før selskapet starter. Så er det bare å lunke de litt i ovnen i aluminiumsfolie før de skal spise.

Jeg bruker min vanlige pannekakeoppskrift, men det er også mulig å lage sunne pannekaker. Sukker blir det kanskje nok av etter maten uansett…?

Vi starter barneselskapet med flasketuten peker på – og den flasken peker på kan overrekke sin gave til busrdagsbarnet.

Så er det pannekaker, capri-sonne og brus.

Etter pannekakene er det klart for annen type kake, og hos oss er sjokoladekake i langpanne en absolutt selvfølge. Og her er det sukker så det holder. Men det er rømmen i kaken som gjør den så saftig og deilig – og veldig populær blant store og små.

Jeg er en elendig kakepynter, så det blir strødsel, og kanskje noe rispapirpynt i temaet Minecraft/Elsa/Spiderman/Hello Kitty elller hva det nå er som gjelder for tiden.

Har du barn eller barn på besøk med gluteallergi, kan min barndoms bursdagkake også kanskje være aktuell:

Den berømte kokosbollekaka. Fortsatt en favorittkake i min bok.

Cookies er også populært – dog ikke glutenfrie.

Er du ikke noe glad i å bake i det hele tatt, går det også an å lage bakefri-kake med sukkerbrød og krem:

Kjøp ferdig sukkerbrød i butikken. Smør et tynt lag med favorittsyltetøyet på alle kuttsidene inni, og ha et lag med krem, eller en blanding av krem og vaniljekrem mellom de to lagene.

Pynt med farget melisglasur. Her har jeg bare brukt litt husholdningssaft for å få den rosa fargen. For en litt tøffere kake kan du lage glasur i ønsket farge, og f.eks. pynte med de nye dinosaur-seigmenn-variantene som er kommet i butikk. Eller som jeg gjør her – pynt med en favorittleke.

Etter pannekaker og andre kaker er det to ting som gjelder; en selskapslek og godteripose. Noen har litt disco også – det har ikke mine barn hatt lyst til ennå. Her er det stolleken som gjelder.

Frøkna ville ha fisking, så da ble det laken i baderomsdøra, og fisking av godteri. Da er det obligatorisk med en feil ting på klypa først – som bleie, underbukse eller en grønnsak… Så er det nytt forsøk før godteriposen kommer på. 

Eldstemann vil ha skattejakt, og har du ikke lyst/ork til å lage en jakt selv, kan du faktisk betale for å laste ned en fra nettet.

Etter to timer er moroa slutt – og mor og far kan legge beina høyt.:)

 

  

  

       

  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Barnebursdag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top