7 middager for under 700,-.

Først og fremst: Godt nytt år!

Da var det nye året  gang, og mitt nyttårsforsett for bloggen er i år som i fjor å finne mange nye gode oppskrifter på hverdagsmat som jeg kan dele med dere. Pluss litt annet snadder. Det skal fortsatt være god og ujålete mat, i all hovedsak med kjente ingredienser som du kan få tak uansett hvor du bor. Jeg kommer også til å fortsette med en ny ukemeny for hverdagene (5-dagersmeny) hver søndag. Med handleliste. 

Nå på nyåret er det ganske utbredt med tynn lommebok og litt full mage, derfor starter jeg året med en 7-dagersmeny, som for en familie på fire vil koste i underkant av 700,-. Gitt at man har noen basisvarer i skapet.

Et par enkle pastaretter, en lettvint svinegryte, laks i form og kyllingwok med smak av honning og ingefær. En pepperoniform til lørdagen, og en alt-i-ett-form med kylling og rosmarinpoteter på søndag. Deilig mat, lett å lage og alt sammen for en rimelig penge.     

Flere ukemenyer til en rimelig penge finner du her på bloggen under kategorien Ukemenyer på budsjett. Der er det menyer både for 5 og 7 dager. Under kategorien Ukemenyer finner du alle de andre ukemenyene fra i fjor, her er det mye å velge i mellom for dem som er på jakt etter litt inspirasjon.   

Alle hverdagsmiddager på bloggen legges også ut på min matapp. Den kan du bruke både som kokebok og handleliste – og du kan prøve lykken hvis du ikke er helt sikker på hva du egentlig har lyst til å spise den dagen.

Da ønsker jeg alle leserne mine alt godt i 2016 – og håper at bloggen min kan være til nytte og inspirasjon. Hvis du har noen tilbakemeldinger er det bare å sende dem inn – og hvis du har noen forslag til gode hverdagsmiddager som funker hjemme hos dere og som jeg kan teste og dele her – er det kjempefint!  

Her er ukens menyforslag (handlelisten ligger nederst i innlegget)

Mandag – Pasta med sitron og serrano

Tirsdag – Laks i rømmeform

Onsdag – Lettvint svinegryte

Torsdag – Tomatsei

Fredag  Kyllingwok med honning og ingefær

Lørdag – Pepperoniform

Søndag – Rosmarinkylling i form

 

Mandag – Pasta med sitron og serrano

Tirsdag – Laks i rømmeform

Onsdag – Lettvint svinegryte

Torsdag – Tomatsei

Fredag – Kyllingwok med honning og ingefær

Lørdag – Pepperoniform

Søndag – Rosmarinkylling

Handleliste

Fisk og kjøtt

1 pk laks, 400 gram
1 pk serranoskinke, 80-100 gram
300-400 gram strimlet svinekjøtt
1 pk seifilet, 400-600 gram
1 pk pepperoni, 100 gram
4-8 kyllinglår
1 ferdiggrillet kylling

Frukt og grønt

1 eske sherrytomater
3 sitroner
8 tomater
3 sjalottløk
ingefær
hvitløk
1 pk vårløk
2 løk
12 poteter
rosmarin
basilikum
gressløk
persille

Dagligvarer

200 gram mozzarella
1 beger seterrømme eller creme fraiche, 3 dl
1 beger cottage cheese, 3 dl
1 kartong kremfløte, 3 dl
2 pk frossen lapskausblanding
1 pose frosne erter
1 pk nudler, 250 gram
1 kg kort pasta, f.eks. fusilli/skruer
1/2 kg lang pasta
1 glass pizzasaus

Dette har du kanskje fra før?

flaksalt
krydderbasilikum
krydderdill
krydderingefær
plantemargarin
50 gram smør
parmesan
fisk- eller grønnsaksbuljong
kjøttbuljong
hvetemel
soyasaus
tomatpure
matolje
olivenolje
tyntflytende honning
 

 

   

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

12 thoughts on “7 middager for under 700,-.

  1. Stian: Der er mange fine tips mange steder, men jeg tror ikke middag for fire personer til under hundrelappen er regnet som spesielt dyrt. Men det kommer selvsagt an på øyet som ser.:) Godt nytt år!

  2. Hei, en variant som er lettvint og populær hos oss er hvit fisk som kveite/breiflabb – litt kjøttaktige i teksturen er kjempegodt med ingefær, hvitløk, chili og litt olje i en form. Stekes i ovn. Gjerne med småpoteter med skal stekt i ovn med litt olje salt og pepper. Har stjålet et triks fra jamie oliver og det er å fryse ned rester av ingefær og chili. Og når jeg skal bruke de rasper jeg de rett fra frysen. Nydelig chili og ingefærstøv:)

  3. Elisabeth: Det hørtes kjempedeilig ut! Jeg bruker også å fryse ingefær (skreller den først) men ikke chili. Det skal jeg jammen begynne med.:) Takk for tips!

  4. oja, ingenting å komme i avisen for dette vel, når jeg handler i Sverige klarer jeg å lage 7 måltider for 2010 kroner, 30 kroner pr måltid og da er det mat, ikke suppe og sånt tøys

  5. espen: Ja, det skjønte jeg.:) Målet har ikke vært å lage den billigste ukemenyen som er mulig (det er andre ukemenyer og retter på bloggen som er billigere enn dette) men å lage en god og variert ukemeny med ulike typer retter (både kjøtt og fisk) til en rimelig penge.;) Godt nytt år!

  6. Her det det både variert og spennende. Liker spesielt godt at du har tatt med handleliste!
    Takk 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top