10 i skuddet – lesernes favoritter i året som gikk

Vanligvis legger jeg ut en ukemeny med handleliste på søndagene, det finnes nå faktisk nær 100 forskjellige ukemenyer med handleliste i arkivet mitt.

De fleste finner du under fanen ukemenyer, og noen billige varianter finner du under ukemenyer på budsjett.

Men i dag har jeg lyst til å hente frem de hverdagsmiddagene som får flest klikk. Det er noen faste som går igjen, og kanskje kan noen av disse bli nye favoritter hjemme hos dere også?

Men først må jeg presentere årets nykommer. Dette er den hverdagsmiddagen jeg har lagt ut i 2016 som har vært mest populær:

Pastaform med spinat og ost.Denne føyer seg pent inn i rekken av gode gratenger. Formen er uten kjøtt, men det er ikke noe savn. Min mann er av den oppfatning at det bør være noen fra dyreriket representert i en middag, men her var det ingen klager. (Så det er en ideell mandagsrett for de som praktiserer kjøttfri mandag i tillegg.) 

1.plassen blant de mest populære gjennom hele bloggens levetid… er tatata: PØLSEGRATENG! Jeg vet ikke hva det er med nordmenn og gratenger, men det serveres i hvert fall en del av dem rundt om i de tusen hjem sånn i det daglige. På min blogg er det denne som flest er innom i løpet av en uke, og den er like enkel som den er god. Pølse, purre, pasta og creme fraiche. Litt ost og krydder må også til. 

2.plassen går til en personlig favoritt – Tacosuppe. Liker du taco? Da liker du tacosuppe. Det er en tykk og god suppe, nesten en gryte. Toppet med revet ost, rømme og knuste nachoschips. Her i Tvedestrand hvor jeg bor, har ungdomsklubben i byen lagt sin elsk på denne. Det skjønner jeg godt.

På 3. plass er det annen populær grateng. Makaronigrateng med brokkoli og skinke. Det som er som genialt med gratenger er at du kan bruke nesten hva som helst i de. Ikke så fan av brokkoli? Hva med blomkål i stedet? Har du en pakke bacon liggende? Bruk det i stedet for skinke.

På 4.plass finner du sunne pannekaker. Jeg elsker disse pannekakene! Uten smør og sukker, og med fullkornsmel og havregryn, er det et mye sunnere alternativ å sette på bordet. Dessuten er de mer mettende enn vanlige pannekaker, og de smaker veldig godt! Barna liker de også, og noen havner i lunsjboksen neste dag. Porsjonen er litt liten, så jeg dobler som regel.     

På 5.plass er det en ny texmex-rett. Taquitos er den enkleste måten å lage tex-mex på. Rull inn ditt favorittfyll i tacolefsene og stek de i stekepanna. Rett og slett kjempegodt!

Gratinert laks og brokkoli har havnet på en hederlig 6.plass. Det er en av de første rettene jeg la ut på bloggen for noen år siden, og den har skikkelig stayer-evne. Sausen med soltørket tomat er den lille prikken over i’en her, og sammen med potet, laks, rødløk, brokkoli og ost smaker det kjempegodt.

På 7.plass finner du Lettvint svinegryte. Det er en av de raskeste rettene av disse 10, tenker jeg. Litt svinekjøtt, en ferdig lapskausblanding og litt krydder er alt som skal til. En redningsmiddag i en hektisk hverdag.

En annen populær lakserett finner du på 8.plass. Pasta med laks er en rask og delikat pastarett med laks, agurk og creme fraiche. Veldig lettvint og veldig godt!

På 9.plass er det Pitapizza som boltrer seg. Den raskeste måten å få en pizzaopplevelse på. Det finnes flere slike på bloggen, enten du bruker nanbrød, tortillas eller pitabrød. Lettvint fysemat!

Og på 10. er det nok en personlig favoritt: Torsk i rød curry. Denne har vi spist utallige ganger. Jeg er veldig glad i asiatiske smaker, og denne troner høyt blant mine fiskefavoritter. Bare prøv!

Dette er altså 10 (eller 11 med nykommeren, da) av de mest populære innleggene på bloggen. Men det finnes nå over 500 oppskrifter å velge i mellom, så her er det bare  bla seg igjennom arkivet for å lete opp det du har lyst på.

#lesernesfavoritter #hverdagsmat #hverdagsmiddag #favoritter

 
 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “10 i skuddet – lesernes favoritter i året som gikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top